Apotea blir först i Europa med självkörande lastbil

Apotea i Morgongåva satsar nu på självkörande, elektriska, lastbilar och blir därmed första företaget i Europa med sådana transporter.
– Det är bra för miljön och ökar effektiviteten, säger Apoteas vd Pär Svärdson.

Den ser ut som en vanlig lastbil, men någon plats för förare finns inte.

Den ser ut som en vanlig lastbil, men någon plats för förare finns inte.

Foto: Lars Johansson

Morgongåva2024-12-18 07:00

I sakta mak rör den sig över området, nytillskottet på Apoteas område. Den självkörande lastbilen är inte bara Morgongåvas första, utan den första i Europa som sätts i daglig kommersiell drift när det gäller tunga fordon. Inledningsvis ska ellastbilen med hjälp av AI-teknik sköta transporter inom området vid nätjättens stora anläggning i företagsparken. Man startar med tre turer om dagen med last inne vid Apoteas logistikcenter.

Men det här är bara början, enligt företagets vd Pär Svärdson.

– Jag ser det här som ett första steg i en utveckling. Vi kommer nog, tror jag, ganska snabbt skala upp och ha fler turer mellan husen. 

undefined
En självkörande eldriven lastbil ska nu frakta gods på Apoteas område i Morgongåva. Apoteas vd Pär Svärdson och leverantören Einrides general manager Henrik Green visade upp fordonet på en pressträff.

Längre fram ser han att självkörande lastbilar kan bli vanligare även utanför Apoteas område i Morgongåva.

– Morgongåva är ju ett e-handelscentrum, vi kan tänka oss att man har fler transporter mellan de andra företagen här i Morgongåva och därmed en effektivare logistik. Och på sikt transporter ner mot Stockholm, säger han.

De minskade utsläppen väger tungt i beslutet bakom den nya satsningen, enligt Apoteas vd.

– Vi är först med det här i Europa, och det är ju väldigt roligt. Men egenvärdet i det är ju att det blir miljövänligare med eldrivna lastbilar och samtidigt en effektivare lösning för våra kunder, säger han.

undefined
Den självkörande lastbilen ska inledningsvis bara användas inom Apoteas område i Morgongåva.

Det är företaget Einride, som sedan några år samarbetat med Apotea när det gäller elektriska bemannade lastbilar, som utvecklat och levererat den nya lastbilen.

– Vi lanserade de första självkörande fordonen i daglig drift i USA för lite drygt ett år sedan och nu är vi alltså först här i Europa. Vi börjar i begränsade områden för att sedan utöka med fler fordon och längre distanser, sade Einrides general manager Henrik Green vid en pressträff på Apotea.

Kommer det här påverka antalet anställda?

– Jag tror att om man skapar ett effektivt och miljövänligt företag så kommer man få fler kunder. Då kommer fler handla av Apotea och det kommer innebära att vi behöver fler anställda. Att man bli effektivare är nog bara bra för antalet arbetstillfällen, säger Pär Svärdson.

Apotea är Heby kommuns största företag där merparten av deras cirka 800 anställda jobbar i Morgongåva.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!