När finansmarknads- och konsumentministern Per Bolund kom till Uppsala för att presentera vårbudgeten för 2017 var pressträffen förlagd till Abba Cykelcenter på S:t Persgatan. Vänd mot ägaren Hesam Rashed, mer känd som Abba, berättade han hur en halverad moms på reparationer skulle göra det billigare att laga än att köpa nytt och hur småföretagare skulle få en ekonomisk skjuts och därför kunna skapa nya jobb genom att anställa. Uppmärksamheten blev stor, till exempel gick reformen till final i Index: Award, en internationell tävling i hållbar design.
För Abba själv, som drivit sin verkstad i femton år, var momssänkningen välkommen – även om den inte räckt till några anställningar. Indirekt syns sänkningen däremot för kunderna, menar han.
– Jag hade tänkt höja priset med kanske en femtiolapp för att klara mig, men när sänkningen kom behövde jag inte göra det.
Reparationerna låg alltså kvar på samma pris, men verkstaden hjälptes att gå runt trots konkurrens från vad Abba beskriver som mindre seriösa aktörer, som utnyttjar billiga praktikanter utan erfarenhet.
Att hans butik är tillfälligt stängd medan han själv arbetar med cyklar hos en stor kedja har däremot inte så mycket med regeringens politik att göra: byggbullret utanför är störande och uppgrävda gator gör det svårt att komma fram för kunderna.
– … men till våren kommer jag tillbaka på halvtid. Jag vill ju ha kvar butiken.
Det går ännu inte att avgöra hur mycket mindre moms staten fått in på grund av sänkningen. Inte heller går det att se exakt hur mycket Uppsalabornas cykelreparationer omsatte år 2017 – då de mindre företagens momsredovisning ännu inte syns i statistiken – men det är fler än Abba som vittnar om positiva effekter för inkomsterna. Hos Cykelviktor, till exempel, har inte några prissänkningar gjorts, men reformen har varit kännbar för de två ägarna.
– Ryggraden i vår verksamhet är verkstaden, så nog har det märkts genom att vi fått lite mer slantar över, säger delägaren Mikael Helin.
Timingen var dessutom bra för många reparatörer, konstaterar han: när kostnaden för verkstädernas inköp gick upp gick reparationsmomsen ner.
– I princip alla reservdelar vi köper in betalar vi i euro eller dollar, och från att ha varit stabilt billigt har det blivit oroligare de senaste åren, säger Mikael Helin.
Hos Stahléns har priserna på reparation däremot sänkts något. Reparatören Magnus Samuelsson har visserligen bara en enda gång hört en kund nämna regeringens reform, men ”någon tia här och där” har verkstaden ändå dragit av.
– Vi resonerade så att det var fel att inte sänka nu när det var meningen och förväntades av branschen, säger Magnus Samuelsson.
Flera av reparatörerna påpekar att Uppsala är speciellt på så vis att de som lagar cyklar alltid har att göra, men Mominur Rahman, som i augusti tog över Bibblans cykel där han arbetat som reparatör, tycker sig se att antalet kunder som beställer lagning faktiskt ökat på senaste tiden.
– Vi är glada för momssänkningen, säger han.
Att fixa en punktering blev en tjuga billigare hos honom förra året, och momssänkningen spelar roll för ekonomin, berättar Mominur Rahman.
– En del av vår verksamhet är att vi köper in och lagar cyklar, och där märks den lägre momsen.