Nu har man haft halverad moms på reparationer i ungefär ett år. Tycker du det har varit en lyckad reform?
– Ja, det måste jag säga. Dels genom att det är en reform som gör det lätt att göra rätt, dels genom det stora genomslag den fått. Det internationella intresset har varit enormt och det har verkligen lyfts fram som ett exempel på hur Sveriges regering prioriterat hållbarhetsfrågor. Men det har också inneburit ett ökat fokus på återanvändning och reparation här hemma i Sverige.
Kan man se några resultat än?
– Vi för en kontinuerlig dialog med branschföreträdare, konsumentorganisationer och andra som berörs. Vi har fått väldigt positiv återkoppling från branschen, särskilt när det gäller cykelförsäljarna. Nu gläds de ju också över regeringens elcykelpremie. Dels tror jag det är bra för deras verksamheter, dels har många av ett stort engagemang för hållbarhet och tycker det är positivt att det blir ökade incitament för att köpa kvalitetsprodukter som håller över tid.
Har reformen bidragit till mer hållbar konsumtion?
– Den här momssänkningen är ett av många verktyg för att ställa om från ett slit-och-släng-samhälle till en mer hållbar konsumtion. Det är ett styrmedel som ger en viktig indikation på att hållbarhet och kvalitet ska premieras i produktionen och det är dessutom en satsning som fått stor uppmärksamhet utomlands.
Finns det några andra sätt ni vill göra konsumtionen mer hållbar?
– Regeringen arbetar på bred front för att göra vår konsumtion mer hållbar. Vi har ju tagit en särskild strategi för hållbar konsumtion och den pekar ut tre områden som orsakar de största utsläppen från vår privata konsumtion: vilka livsmedel vi konsumerar, vilka transportsätt vi väljer och hur vi bor. Så flygskatten, bonus-malus-systemet för fler miljösmarta bilar och elcykelpremien är andra exempel på genomförda reformer i samma anda.