Drygt tre veckor har gått sedan MTR började köra Upptåget, numera Mälartåg och en del av Mälardalstrafik. Redan nu vill Miljöpartiet riva upp avtalet som de själva var med och godkände.
– Framför allt så handlar det om att vi sett att MTR inte har kunnat åtgärda problemen på ett halvår mellan Stockholm och Uppsala, och det är väldigt illavarslande. De har försäkrat oss om att vi inte skulle få problem men så får vi ändå gigantiska problem tre veckor in, säger Jenny Lundström (MP), en av toppkandidaterna till valet för Region Uppsala.
Miljöpartiets förslag är att regionägda Gamla Uppsala Buss ska ta över driften.
– Det handlar om att vara en attraktiv arbetsgivare. Och det tror jag att Gamla Uppsala Buss har goda förutsättningar att vara. Sedan finns det också på ledningsnivå erfarenhet av järnvägstrafik, så man kan de här bitarna, säger Jenny Lundström.
Problemen på sträckan mellan Uppsala och Stockholm körs av fler aktörer och är därför en mer komplex situation att ta sig an i ett inledande skede. De vill däremot tillsätta en kriskommission där flera aktörer ska ingå. Där ska frågor om exempelvis förbättring av trafikinformation och gemensamma biljettsystem kunna diskuteras.
– Den situation som pendlarna har haft nu i ett halvår mellan Stockholm och Uppsala, den är helt horribel. Det här är det starkaste tågpendlarstråket i landet och det måste fungera, säger Jenny Lundström.
Är det möjligt att riva avtalet med Mälardalstrafik?
– I det avtal som är tecknat med Mälardalstrafik så står det tydligt att Region Uppsala ska tillförsäkras det antal tåg som är i proportion till det som man går in i. Och det har vi ju hittills inte fått. Så här uppfyller inte Mälardalstrafik sin del av avtalet. Och det är det som vi ser som grund för en framtida uppsägning, säger Jenny Lundström.
Johan Örjes är Centerpartiets regionråd och ordförande i Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden. Han berättar att förslaget ännu inte lyfts fram i nämnden.
– Spontant kan jag väl säga – att tro att lösningen är ett bolag som aldrig sysslat med tågtrafik snabbt skulle komma på plats och kunna rekrytera lokförare och annan personal som det är brist på i hela branschen – det förstår jag inte hur man tror att det skulle lyckas. Det börjar närma sig valrörelse och då poppar det upp alla möjliga förslag som inte är så väl genomtänkta, säger Johan Örjes.