Regeringen har beslutat om ett nytt bidrag som ska öka incitamenteten för landets kommuner att frakta bort potentiellt miljöfarliga bilvrak till skroten. Konkret innebär det att kommunerna kan få upp till 5 000 kronor i bidrag per fordon från och med 1 september i år.
– Bidraget ska möjliggöra att fler kommuner kan skrota fordonsvrak för att minska riskerna för skada på miljön och för att omhänderta värdefulla metaller i linje med utgångspunkterna i den cirkulära ekonomin, säger miljö- och klimatminister Per Bolund (MP).
I Uppsala har kommunen sedan fem år tillbaka jobbat intensivt med att snabbt flytta fordon som är otillåtet uppställda. Inte minst för att komma till rätta med fordon ägda av så kallade målvakter – personer registrerade som ägare i stället för fordonets verkliga ägare – berättar Roger Lindström, områdeschef på Stadsbyggnadsförvaltningen på Uppsala kommun.
– Det är kriminella som använder det i sitt brottsutövande och vi samarbetar med polisen för att komma åt problemet.
Satsningen har gjort att antalet fordonsvrak som kommunen tar hand om minskat till ett 50-tal om året, enligt Lindström.
I de flesta fall kostar det kommunen uppskattningsvis cirka 4 000 kronor att hämta och transportera ett fordon till bilskrot, och Lindström menar att det statliga bidraget kommer täcka det mesta av kommunens kostnader.
I Enköping tar man hand om cirka 40–50 bilvrak per år, berättar trafikingenjören Jan Widén. Han bedömer att Enköping är särskilt drabbat av kvarlämnade vrak eftersom kommunen ligger vid E18.
– Det rör sig ofta om drogpåverkade förare som blir stannade av polis, tvingas lämna bilen på motorvägen och sen inte hämtar sitt fordon.
Generellt ligger kommunens kostnad per fordon på 2 000 kronor, enligt Widén, och per år uppgår totalkostnaden till mellan 100 000 och 120 000 kronor. Han är positivt inställd till bidraget eftersom det enligt honom är väldigt svårt för kommunen att få tag på fordonsägarna – som egentligen ska stå för kostnaden.
– Vi får ofta inga pengar eftersom många fordon ägs av målvakter som har flyttat från landet. Vi välkomnar att staten nu tar på sig kostnaden.
Widéns förhoppning är att bidraget ska kunna göra att fler bilvrak tas om hand på rätt sätt.
– Det är ofta dåliga bilar som blir stående och risken finns att de börjar läcka eller bli vandaliserade.