Kommunens policy säger att flygresor ska bokas endast om andra alternativ är uteslutna. Trots det tog 22 av kommunens anställda flyg till Almedalsveckan i Visby medan 20 åkte båt. Totalt kostade de 22 flygresorna 126 700 kronor medan båtresorna kostade 29 330.
Björn Sigurdson, klimatstrateg på kommunen, var en av dem som tog flyget, både dit och hem.
– Det beror på vilka möjligheter jag hade att praktiskt få ihop det med mitt privatliv. Jag var på resa med familjen i Helsingborg och tog tåget upp på söndag morgon. Jag skulle vara på plats till ett seminarium på måndag morgon, och som jag minns det var båten fullbokad vid det här tillfället. När jag skulle hem var båten jag skulle åka med inställd och jag ville komma hem snabbt till min familj, säger Björn Sigurdson.
Hur ser du på att du som klimatstrateg tar flyget när policyn säger att det endast ska göras i undantagsfall?
– Det är inte så att vi förbjuder flygresandet. Det är bara att man ska vara uppmärksam.
Enligt Destination Gotland fanns dock platser kvar på båtarna samtliga dagar i Almedalsveckan. Till exempel hade Björn Sigurdson kunnat stanna längre i Helsingborg och ta ett tåg på eftermiddagen kl 15.17, med anslutning till båten i Oskarshamn som var framme i Visby strax efter midnatt. Också på kvällsavgången från Nynäshamn, som anlände Visby vid midnatt, fanns det platser kvar. En person som åkte med den båten var Hannes Vidmark, miljöchef i Uppsala kommun. Även han skulle vara på plats på måndag morgon för ett seminarium.
– För mig var det naturligt att ta båten och det passade med mina tider, säger Hannes Vidmark.
Enligt Hannes Vidmark är det svårt att avgöra när det är motiverat att ta flyget och inte. Det är också upp till den enskilda medarbetaren att bestämma från fall till fall.
– Det här är ett uppdrag vi har från politiken att utreda. Det måste bli tydligare, säger Hannes Vidmark.
Kommunen har nyligen genomfört en intern klimatväxling där det läggs på 200 kronor för varje inrikes flygresa som sätts in på ett klimatkonto. Tanken är att pengarna ska användas till klimatförbättrande åtgärder.
– När man har tittat på det här i andra kommuner har det visat sig att det förmodligen behövs en mycket större pålaga för att det ska få någon effekt, säger Hannes Vidmark.
I det här fallet har dessutom flygresorna till Visby varit ungefär fyra gånger dyrare per biljett, även utan klimatväxlingen, vilket innebär att priset inte varit avgörande.
De kommunala bolagen har valt båten till Visby med ett undantag: Skolfastigheter där de sju medarbetare som deltog i Almedalsveckan tog flyget. Ingen representant för Skolfastigheter har dock velat ställa upp på en intervju för att svara på frågor om detta. Anna Ramstedt, marknads- och kommunikationschef på Skolfastigheter, skriver i en e-post: "Bedömningen av transportmedel, där båt var ett alternativ, gjordes utifrån kommunens resepolicy samt vad som var mest gynnsamt och rimligt utifrån program, restid och deltagare."
Uppsalahem hade 12 personer på plats i Almedalen som samtliga åkte båt. Vd Stefan Sandberg var en av dem, och han fattade beslutet att de skulle ta båten till Visby.
– Det var både policy och kostnad som avgjorde. Dels var det mycket billigare att åka båt än att åka flyg. Dels har vi en policy som säger att vi ska använda andra färdsätt än flyg, säger Stefan Sandberg.