Glidflyg mot Arlanda bra för miljön
På Arlanda pågår sedan ett par år försök med så kallade gröna inflygningar med SAS-plan, ett sätt att glidflyga in mot landing och spara bränsle. Inom ett par år ska 80 procent av alla inflygningar i hela landet ske med den tekniken.
Foto: Scanpix
Sedan 2006 har cirka 2 000 så kallade gröna inflygningar genomförts av SAS på Arlanda. Det innebär att planet glidflyger den sista biten in mot landningen med motorerna på tomgång vilket spar bränsle.
Om fyra år ska 80 procent av alla inflygningar vara gröna, skriver man i miljömålen, alltså samtliga flygningar av alla flygbolag på alla flygplatser i Sverige.
En annan teknik för att minska bränsleförbrukningen kallas kontinuerligt sjunk, och ska införas på Arlanda i maj. Den innebär också att planen glidflyger mot landningen, men börjar med det från en högre höjd.
Ytterligare en variant heter Eco descend, som liknar det som kallas ecodriving när det gäller vägtrafik.
- Man anpassar farten för minsta möjliga bränsleförbrukning. Det kanske tar tre-fyra minuter längre mellan Sundsvall och Stockholm, men förbrukar mindre bränsle, säger Niclas Gustavsson, programledare för gröna flygningar på LFV flygtrafiktjänsten.
Eco descend ska kunna användas av alla flygbolag och blir möjligt på Arlanda från april.
I år införs också något som heter Free Route Airspace Sweden, som innebär att piloterna på flygningar i norra Sverige själva kan välja den rakaste flygvägen.
Andra sätt att minska utsläppen av koldioxid är bättre planering av taxitiden för flygplanen på Arlanda så den minskas med hälften inom ett par år.
Även på andra håll arbetar flyget med att få ned utsläppen av koldioxid. EU har som mål att flygplanens bränsleförbrukning ska minska med hälften fram till 2020. Inom ramen för EU-programmet Clean Sky utvecklas mer miljövänlig teknik för flygplan. Svenska flygplanstillverkaren Saab är ett av de företag som deltar i programmet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!