Soul är ett nyskapande månadsmagasin som UNT kommer att ge ut i samarbete med reklambyrån Södra tornet i Uppsala. Tanken är att UNT ska stå för innehåll och Södra tornet för form. Utgångspunkten ska vara det växande, urbana Uppsala.
– Innehållet kommer att vara brett, från livsstil och trender till stadsmiljö och kultur. Inget ska vara för litet eller för stort för Soul, säger Jonas Kihlander, som är projektledare på UNT.
Soul vänder sig till alla som är nyfikna och vill bli utmanade eller överraskade.
– Det kommer att handla om att lyfta Uppsala och visa vilken spännande och själfull plats det är. Men vi ska också vända blicken utåt och landa på ställen som London och New York, eller Älvkarleby. Det blir även långa och inträngande reportage, säger Jonas Kihlander.
Samarbetet med Södra tornet är nytt för UNT. Södra tornet har belönats för sin design, och Jonas Kihlander tror att mötet mellan traditionsrik dagstidningskultur och reklamvärldens formspråk kan bli fruktbart.
Det tror också Södra tornets vd Anna Sundström.
– Samarbetet med UNT ska bli jätteroligt. Kopplingen med UNT:s journalistiska tyngd blir spännande. Vi är starka på designsidan och kommer att använda det för att läsarna ska ta för sig mer av vår stad och lyfta blicken ut mot världen, säger hon.
i månaden som en bilaga till Upsala Nya Tidning. Det första numret kommer i början av mars.