Naturlig mat - sekelgammal trend

Naturlig mat. Inga tillsatser. Inga smaksättare. Vad kan väl låta mer 2009. Men ack så fel. Att kalla mat för naturlig är inget nytt påfund utan snarare en följetong som rullat på i mer än hundra år.

"Naturlig" är ett ord som använts flitigt genom åren för att argumentera om matens förträfflighet. Naturord. Annonsen med ättika är från Femina 1954.

"Naturlig" är ett ord som använts flitigt genom åren för att argumentera om matens förträfflighet. Naturord. Annonsen med ättika är från Femina 1954.

Foto:

Mat & dryck2009-06-02 16:30
Samhälls- och kulturvetaren, Sarah Vinterlycka från Linköpings universitet, doktorerar på kostideologier i Sverige. Hon har riktat in sig på begreppet naturlig. Ett ord som använts flitigt genom åren för att argumentera om mats förträfflighet.
Redan vid sekelskiftet 1800/1900 användes naturlig om mat. Två grupper som hon tittat närmare på är Svenska vegetariska föreningen och förbundet Solvikingarna, som var ett slags föregångare till dagens Hälsofrämjande. Det var mycket inne på hygien, motion och torrborstning.

Solvikingarna hade ett tydligt hälsotänk och la fokus på rå kost, men gillade även potatis och kruska. Mycket av deras ideologi går igen i dagens raw-food-rörelse, de som propagerar för levande föda. Hos Vegetariska föreningen fanns en djurskyddstanke och man åt gärna vegetariska fiskbullar som var gjorda av blomkål eller andra ersättningar för kött och fisk.
- Retoriken var densamma trots att de hade helt olika infallsvinklar på varför de ville ha så kallad naturlig mat, säger Sarah Vinterlycka.

Det var i industrialismens efterdyningar och båda grupperna var motrörelser till den tidens urbanisering.
- Argumenten som de använde är förvånansvärt lika de som dagens förespråkare för stenåldersmat använder. Det vill säga: Förr i tiden åt man såhär, därför vill vi också äta så. Men det handlar om något som var en lång period i historien och som man med säkerhet inte kan säga så mycket om.

Tekniken var alltså att välja ut rätt odefinierbara kulturella argument för att motivera att de har rätt i sin samtid. Inget är alltså nytt under solen. Inte ens Den vita faran. Are Waerland som var ledare för Solvikingarna, varnade flitigt för både vitt bröd och vitt socker. Även i reklamen, som Sarah Vinterlycka studerat från 1950 och framåt, förekommer naturen flitigt för att sälja mat. Inte minst med hänvisning till solen. Mat som sprungit ur solsken kunde vara allt från margarin, nyponsoppa, svarta vinbär till konserverade grönsaker.

Margarinet Milda var ett tydligt exempel under 1950-talet på högteknologiskt framställd mat som marknadsfördes i termer av naturliga råvaror med rätt komponerad näring.
- Maten blev den ersättare för solskenet som människor i Sverige fick alldeles för lite av på vinterhalvåret. Och solen känns tydligt igen numera också. Under det senaste tiden har vi fått knäckebrödet som heter solrutor, vi har solchips och soljuice.

Ättika var en annan produkt som ansågs göra sig fint i naturmiljö. I en reklamkampanj från 1941, syns Eva halv avklädd i paradisisk naturmiljö, lyckligt sneglande mot en flaska ättika. På 1960-talet var det konserver som placerades ut i naturmiljö mot en skimrande blå himmel.
Uppenbart var målet att berätta om vad maten inte innehöll, som färgämnen och konserveringsmedel. Och redan 1925 fanns reklam för en kakao med tydlig betoning på vad den inte innehöll. Förmodligen var idealen en smula annorlunda då. Om kakaon sas att den inte innehöll tillsatser vare sig kanel, vanilj eller kemikalier.

Varför har naturen fungerat så bra genom alla år?
- Kanske beror det på att när matproduktionen kommit så långt ifrån människan - man vet inte vilken odlingslott maten kommer ifrån - vill man gärna koppla ihop den med det rena som associeras till med naturen. Då ger den invanda romantiserade bilden av de röda stugorna en trygghet, säger hon och tillägger att naturen framställs ju i vår kultur som något väldigt gott.
Att det finns faror i naturen och gifter i somligt av det vi äter är lätt att glömma bort. Åtminstone i ett land som varit så förskonade ifrån naturkatastrofer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!