Tricksen för att få hemundervisningen att fungera

Gymnasieelever och lärare har kämpat med distansundervisning i nästan tre månader. För att skapa arbetsglädje används mycket emojis, en hockeyhjälm och en kaninbur.

Julia Borneskog, Rebecka Johannesson, Lailan Mohammed, Miriam Fridstrand och Julia Jägstad firar Valborg som prinsessor och räknar matte i Teams.

Julia Borneskog, Rebecka Johannesson, Lailan Mohammed, Miriam Fridstrand och Julia Jägstad firar Valborg som prinsessor och räknar matte i Teams.

Foto: Privat

Märsta2020-06-03 09:00

Det var 17 mars som regeringen och Folkhälsomyndigheten gick ut med rekommendationen att landets gymnasieskolor går över till distansundervisning. Inom två dagar genomfördes en kollegial kompetensutveckling om distansundervisning på Arlandagymnasiet i Märsta, och så kom hela skolan igång. 

– Anpassningarna gick fort, en härlig utmaning att tvingas tänka annorlunda. Under några veckor gick all vaken tid till att få till en så bra undervisning som möjligt, säger läraren Jacob Fredriksson Linder, en av skolans tekniska eldsjälar. 

Undervisningen har pågått enligt samma schema som tidigare. Det betyder att eleverna har varit uppkopplade stora delar av dagen via Microsoft Teams. 

Istället för kroppsspråk har emojis använts mycket.

– En utmaning är att skapa intresse och arbetsglädje kring varje lektion. I längden fungerar det inte med att sitta med mjukisbyxor i fåtöljen. Händelser behöver skapas. Ibland kan det handla om fysikdemonstrationer. Det har också blivit viktigt för arbetsglädjen att till exempel kunna köra en genomgång med hockeyhjälm och liknande för att vara lite skojig, eller använda en kaninbur som tema i en mattelektion. 

Eleverna har omkring sex 70-minuters lektioner varje dag. Lärarna har cirka 14 lektioner i veckan. 

Hur vet ni om eleverna verkligen lärt sig det de ska?

– Vi kan genomföra examinationer som vanligt. Nu med den fördelen att det också fungerar med muntliga inlämningar, vilket är svårt i klassrummet. Prov genomför vi med en annan mötesapp än Teams. Under examinationer behöver vi kunna se alla elever på en skärm, vilket inte går med Teams eftersom den är begränsad till att visa fyra mötesdeltagare i taget, säger Jacob Fredriksson Linder.

Mentorn Gunilla Linde-Nordin berättar att för många i personalen har det varit mycket ny teknik att sätta sig in i och tidvis har det varit frustrerande.

– Men upplevelsen hos de allra flesta är nog positiv. Och inte minst har det varit utvecklande och spännande att få använda sig av digitala verktyg och att se hur väl det faktiskt fungerar, säger hon. 

Enligt henne har lärarna lyckats examinera på distans vilket inneburit att inga moment har saknats för eleverna. 

– Att ha prov digitalt är ingen picknick. Digitala prov kräver en enorm simultankapacitet. Tre olika datorer och en stor skärm igång samtidigt för att övervaka, chatta och svara på frågor samt hålla koll på inlämningar och scanning av provresultat.

Ju längre undervisningen online har pågått, desto större har utmaningen varit för eleverna att hålla gnistan uppe, enligt Gunilla. Långa dagar framför datorn samt avsaknad av skolans rutiner och klasskamrater och närheten till lärarna har blivit mer påtaglig för varje dag. 

Eleverna Julia Borneskog och Rebecka Johannesson upplever distansutbildning som en omställning som fungerar bra för det mesta. 

– Men det är oundvikligt att kommunikationen blir lite sämre, men det går ändå att lösa, säger en annan elev, Lailan Mohammed.

– Vi saknar varandra, kontakten med lärarna och strukturen på dagarna. Just nu känns det som att skolan och livet hemma flyter ihop vilket gör det svårt med rutiner, säger Miriam Fridstrand. 

Eleven Julia Jägstad tycker att det är svårt till och från att motivera sig hemma på grund av all distraktion. 

– Vi löser det genom att ha en planering för varje dag, samarbeta och bara stötta varandra, säger hon. 

Karta: Arlandagymnasiet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!