Parkeringskunder på Arlanda luras

Benstockens långtidsparkering på Arlanda varnar sina kunder för en fellänkad version av sin hemsida.Flera kunder har trott sig boka parkering hos dem, men hamnat hos ett annat företag.

Missvisande länk. Benstockens långtidsparkering varnar sina kunder för fejklänk på Google.

Missvisande länk. Benstockens långtidsparkering varnar sina kunder för fejklänk på Google.

Foto: Anna-Mikaela Wass

Märsta2018-01-18 17:37

Det var i måndags som flera kunder kom in och trodde sig ha bokat och betalat för Benstockens långtidsparkering, men i stället hamnade hos Quickparking.

– Flera kunder kom till oss och trodde att de bokat och betalat för en parkeringsplats. I själva verket hade kunderna betalat till företaget Quickparking, en parkering på Maskingatan 12, på Industriområdet mellan Arlandastad och Märsta, berättar Lasse Björk, verksamhetsansvarig för Benstocken.

– Det visade sig att Quickparking köpt en Google-annons i vårt namn. Med förrädisk otydlighet lyckas de få in bokningsavgifter på så sätt. Kunderna har länkats direkt till Quickpark när de googlar namnet på vår parkering.

Lasse Björk har inget emot konkurrensen från fler företag, men upprörs över metoden.

– Kunderna ska kunna välja mellan olika företag utifrån den service de vill ha. Men Quickparking går medvetet ut och lurar kunden genom en förrädisk bokning. Vi har gått ut med en varning på Facebook nu där vi uppmanar våra kunder att vara extra noga vid bokningen.

Swedavia är ett annat företag som har flera långtidsparkeringar på Arlanda. Quickparking har även länkat till deras parkeringar. När tidningen provar att googla "parkering beta/alfa" är den första träff som kommer upp " Långtidsparkering på Beta? | Snabb Och Billigast Parkering". Sedan följer en länk till www.quickparking.se/Parkering-Beta/Arlanda. Swedavia som är den korrekta utföraren kommer som andra träff.

Ulrika Sager, pressansvarig på Swedavia, känner till problemet, men har hittills inte fått in några klagomål.

– Vi kan inte stoppa andra företag från att synas på Google. Men det är olyckligt när resenärer tror att de bokar parkering hos oss och hamnar någon annanstans.

Ulrika Sager uppmanar kunderna att gå in på Swedavia.se direkt för att undvika obehagliga överraskningar. Hon rekommenderar också att man i förväg tar reda på var parkeringen ligger.

Tidningen har sökt Quickparking för en kommentar. Det svenska telefonnumret går till en telefonväxel i Nederländerna. Vi får till svar att företaget saknar svensktalande kundtjänst och att kundtjänsten i Nederländerna inte svarar på frågor från pressen. Vi har kontaktat dem via e-post, men inte fått svar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!