I år blev konstresan på hemmaplan

För årskurs nio på Josefinaskolan blev den planerade konstresan till London intälld och ersattes med graffiti i det gröna.

Elias Grundh i årskurs nio provar graffiti för första gången och har gjort sitt favoritdjur - en pingvin.

Elias Grundh i årskurs nio provar graffiti för första gången och har gjort sitt favoritdjur - en pingvin.

Foto: Camilla Pålsson

Märsta2020-06-07 17:00

Varje år gör avgångsklassen en konstresa, berättar Anders Hector-Stahre, lärare och biträdande rektor på Josefinaskolan i Rävsta. I år hade årskurs nio samlat in 80 000 kronor och turen skulle gå till London. Men det blev inställt på grund av corona. Istället använde klassen en del av pengarna till att ha en prova-på-workshop i graffiti ute i gröngräset på skolgården.

Att lära sig graffiti är en resa i sig som kräver en del planering. Välj ett lämpligt motiv, skissa upp det, skär ut motivet i mallar, grundmåla duken och placera ut mallarna innan det är dags att trycka på sprejflaskan.

– Svårast är att få mallarna på rätt plats, förklarar Elias Grundh när han förbereder sig för att spreja färg på duken. 

Han har grundat med en stark röd färg som bas och ska göra ett motiv med en för honom speciell pingvin. Han använder två färger och har en mall för den svarta färgen och en för den vita. 

– Pingvinen är mitt favoritdjur och den här har en magisk stav och en magisk hatt, säger han och berättar att inspirationen kommer från dataspel.

Det är första gången han provar på graffiti och han är inte den enda eleven i klass nio att hämta motiv från spelvärlden. Bredvid står klasskompisen David Ebbersten och avbildar Pickachu och Pac-man från Pokemon.

Bildläraren Besar är själv graffitikonstnär. Han iakttar eleverna, ger råd, uppmuntran och griper in när det behövs en van hand. Enligt honom ligger största utmaningen i att lära sig hantera sprejburkarna och munstyckena.

– Blir det för hårt tryck börjar färgen rinna, säger han.

Han har bett klassen, som består av 22 elever, dela upp sig i två halvor, för att han ska kunna hjälpa dem på bästa sätt. Efter en gemensam genomgång på måndagen, målade halva klassen på onsdagen och andra halvan på torsdagen. 

Hade Londonresan blivit av hade eleverna fått besöka National Gallery och British Museum och fått i uppgift att kopiera ett känt verk. 

– Vi lär oss titta på konst och det gör vi bäst genom att kopiera. Vi behöver se konst med ögat istället för hjärnan, säger Anders Hector-Stahre och menar att hjärnan lätt kan lura oss med föreställningar om hur föremål ser ut än vad ögat faktiskt ser.

Eleverna blev självklart besvikna när Londonresan blev inställd, men en graffiti-workshop på hemmaplan kan lära dem samma sak nästan lika bra, hävdar han.

– De tränar både teknik och seende. 

Karta: Rävsta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!