Då kan Märsta station bli nytt resecentrum

Ska det bli tredje gången gillt för Märsta station? Ja, mycket pekar nu på att stationen inom en tioårsperiod kommer att byggas om till ett modernt resecentrum.

Om en utbyggnad av Märsta station blir av så kommer den förmodligen att ske inom tio år, i samband med fyrspårsutbyggnaden i Knivsta och Uppsala. Vid Märsta station föreslås fyra spår och längre perronger, samt en inbyggd gångbro med trappor ner till de nya perrongerna.

Om en utbyggnad av Märsta station blir av så kommer den förmodligen att ske inom tio år, i samband med fyrspårsutbyggnaden i Knivsta och Uppsala. Vid Märsta station föreslås fyra spår och längre perronger, samt en inbyggd gångbro med trappor ner till de nya perrongerna.

Foto: Maria Lindblom

Sigtuna2025-01-03 10:00

Turerna har de senaste 20 åren varit många kring utbyggnaden av Märsta station. Åtminstone två gånger tidigare har pengarna till projektet dragits tillbaka i sista stund av den tidigare regeringen och av Trafikverket.

undefined
I dag går det inte att utöka tågens turtäthet på grund av att det är för trångt på spåren förbi stationen.

Men nu när placeringen av den kommande fyrspårsutbyggnaden genom Uppsala län beslutats gå utmed Ostkustbanan (och inte utmed rälsen kring Arlanda) så ser det ljust ut igen för pendlarna i Märsta. Stationen utgör nämligen en flaskhals på järnvägen, en plats där det behövs fler spår inom tio år om trafiken mellan Uppsala och Stockholm ska flyta på bättre i framtiden.

Och nu erfar UNT att en ny gemensam avsiktsförklaring mellan Sigtuna kommun, Trafikverket och region Stockholm är på gång.

– Ja, vi har börjat bereda ärendet inför nästa kommunstyrelse. Väldigt mycket pekar nu på att Märsta station kommer med i Trafikverkets nya planering. Pengarna måste anslås i en nationell plan först, men alla signaler vi får nu från Trafikverket och andra är att utbyggnaden denna gång kommer att bli av, säger Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna.

undefined
Märsta station räcker inte längre till alla som vill pendla till och från jobbet med tåg. Därför har allt fler kommuninvånare börjat åka bil, med följd att det bildas mer köer i rusningstrafik på väg 263 och E4. På bilden kommunstyrelsens ordförande Olov Holst (M).

I projektet ingår fyra spår förbi stationen och längre perronger. En inbyggd gångbro föreslås över spårområdet, med trappor ner till de olika perrongerna.

– Efter ombyggnaden kommer det bli möjligt att utöka tågens turtäthet. Sedan är det bara att hoppas på att regionen och andra aktörer vill trafikera med bland andra fler pendeltågsavgångar till Märsta, säger Olov Holst.

En annan målsättning från kommunens sida är att öka bekvämligheten. Här ska skapas ett modernt resecentrum i stället för dagens mindre station som nästan lämnats orörd sedan 1970-talet.

– Det är en jätteinvestering som ska göras där Trafikverket tar den stora delen, men även kommunen och regionen kommer att bidra. Någonstans runt 400 miljoner kronor kommer allt att kosta, säger Olov Holst.

undefined
I planen ingår, utöver gångbron över spåren mellan Västra och Östra Bangatan (den nedre blå punkten), även en förlängning av Aspvägen med en bro över järnvägen (den övre blå punkten) och en väg som kommer ansluta till Fältvägen som leder in trafiken på stationens baksida.

I planen ingår även en ombyggnad av vägarna kring stationen. Den planskilda vägkorsningen vid Brobyvägen ska stängas eftersom den är trafikfarlig och tågtrafiken har problem med folk som smiter under bommarna. På platsen blir det istället en gång- och cykeltunnel under järnvägen. Som kompensation för biltrafiken kommer det att byggas en ny vägbro, lite norrut i höjd med Aspvägen.

– Den nya vägen planeras gå från Aspvägen, över Odensalavägen och över järnvägen, för att sedan svänga över åkern på östra sidan om spåren. Det blir alltså en väg som leder till baksidan av stationen. Sammantaget är det ett jättepaket med åtgärder som ska göras för att få stationen att fungera smidigare i framtiden, säger Olov Holst.

På baksidan av stationen kan det också bli mer plats för busshållplatser, exempelvis för byten till Arlanda flygplats. Tidigare har det talats om att bygga fler pendlarparkeringar, men om det kommer ingå i det nya paketet är fortfarande oklart.

undefined
"Det finns kulturhistoriska värden i huset som gör att vi i dag inte vet vad vi kan göra på platsen. Vår målsättning är ändå att öka bekvämligheten och servicen för alla pendlare och att tillföra ett lite större kommersiellt utbud", säger Olov Holst om det nuvarande stationshuset, där Pressbyrån finns i dag.
undefined
Eventuellt kommer även fler busshållplatser att byggas kring stationen om staten anslår pengar till projektet att bygga om stationsområdet.

Sigtunas befolkning har tack vare tidigare års bostadsbyggande ökat kraftigt och är nu uppe på nästan 53 000 personer. Hit pendlar också många för att jobba på Arlanda med omnejd. Förstärkt tågtrafik är därför efterlängtad både av pendlare och näringsidkare.

Men ett problem kvarstår: Vad som ska hända med det gamla stationshuset?

– Det lilla stationshuset är inte helt funktionellt i dag. Vi skulle gärna vilja bygga om, eller riva och bygga något nytt. Men det finns kulturhistoriska värden i huset som gör att vi i dag inte vet vad vi kan göra på platsen, säger Olov Holst.

Inbyggd gångbro

Förslaget handlar om att:

• Bygga fler spår vid Märsta station

• Bygga en inbyggd gångbro mellan Östra Bangatan och Västra Bangatan. 

• Bygga längre perronger

• Bygga nya ytor för resenärer och möjlighet till fler kiosker eller matställen

• Ta bort vägkorsningen vid Brobyvägen och bygga en gång och cykeltunnel där.

• Förlänga Aspvägen på en bro över järnvägen, en väg som sedan ska ansluta på baksidan av stationen

På grund av för dålig spårkapacitet så är det inte möjligt att utöka turtätheten till Märsta station i dag. Här skulle enligt många pendlare också behövas fler pendlarparkeringar och bättre förbindelser till Arlanda.

Karta: Märsta station
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!