Turerna har de senaste 20 åren varit många kring utbyggnaden av Märsta station. Åtminstone två gånger tidigare har pengarna till projektet dragits tillbaka i sista stund av den tidigare regeringen och av Trafikverket.
Men nu när placeringen av den kommande fyrspårsutbyggnaden genom Uppsala län beslutats gå utmed Ostkustbanan (och inte utmed rälsen kring Arlanda) så ser det ljust ut igen för pendlarna i Märsta. Stationen utgör nämligen en flaskhals på järnvägen, en plats där det behövs fler spår inom tio år om trafiken mellan Uppsala och Stockholm ska flyta på bättre i framtiden.
Och nu erfar UNT att en ny gemensam avsiktsförklaring mellan Sigtuna kommun, Trafikverket och region Stockholm är på gång.
– Ja, vi har börjat bereda ärendet inför nästa kommunstyrelse. Väldigt mycket pekar nu på att Märsta station kommer med i Trafikverkets nya planering. Pengarna måste anslås i en nationell plan först, men alla signaler vi får nu från Trafikverket och andra är att utbyggnaden denna gång kommer att bli av, säger Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna.
I projektet ingår fyra spår förbi stationen och längre perronger. En inbyggd gångbro föreslås över spårområdet, med trappor ner till de olika perrongerna.
– Efter ombyggnaden kommer det bli möjligt att utöka tågens turtäthet. Sedan är det bara att hoppas på att regionen och andra aktörer vill trafikera med bland andra fler pendeltågsavgångar till Märsta, säger Olov Holst.
En annan målsättning från kommunens sida är att öka bekvämligheten. Här ska skapas ett modernt resecentrum i stället för dagens mindre station som nästan lämnats orörd sedan 1970-talet.
– Det är en jätteinvestering som ska göras där Trafikverket tar den stora delen, men även kommunen och regionen kommer att bidra. Någonstans runt 400 miljoner kronor kommer allt att kosta, säger Olov Holst.
I planen ingår även en ombyggnad av vägarna kring stationen. Den planskilda vägkorsningen vid Brobyvägen ska stängas eftersom den är trafikfarlig och tågtrafiken har problem med folk som smiter under bommarna. På platsen blir det istället en gång- och cykeltunnel under järnvägen. Som kompensation för biltrafiken kommer det att byggas en ny vägbro, lite norrut i höjd med Aspvägen.
– Den nya vägen planeras gå från Aspvägen, över Odensalavägen och över järnvägen, för att sedan svänga över åkern på östra sidan om spåren. Det blir alltså en väg som leder till baksidan av stationen. Sammantaget är det ett jättepaket med åtgärder som ska göras för att få stationen att fungera smidigare i framtiden, säger Olov Holst.
På baksidan av stationen kan det också bli mer plats för busshållplatser, exempelvis för byten till Arlanda flygplats. Tidigare har det talats om att bygga fler pendlarparkeringar, men om det kommer ingå i det nya paketet är fortfarande oklart.
Sigtunas befolkning har tack vare tidigare års bostadsbyggande ökat kraftigt och är nu uppe på nästan 53 000 personer. Hit pendlar också många för att jobba på Arlanda med omnejd. Förstärkt tågtrafik är därför efterlängtad både av pendlare och näringsidkare.
Men ett problem kvarstår: Vad som ska hända med det gamla stationshuset?
– Det lilla stationshuset är inte helt funktionellt i dag. Vi skulle gärna vilja bygga om, eller riva och bygga något nytt. Men det finns kulturhistoriska värden i huset som gör att vi i dag inte vet vad vi kan göra på platsen, säger Olov Holst.