IP Only grävde på hans mark utan tillstånd

Lorenzo Garcia överraskades när han såg arbetare som höll på att gräva på hans mark. Han stoppade dem, men de hänvisade till sin chef och fortsatte. Han blev arg: hur kunde de göra så utan hans tillstånd?

–  Från det oärliga gör de nu det omöjliga. Utan tidningens hjälp hade jag inte fått deras uppmärksamhet alls, säger Lorenzo Garcia.

– Från det oärliga gör de nu det omöjliga. Utan tidningens hjälp hade jag inte fått deras uppmärksamhet alls, säger Lorenzo Garcia.

Foto: Jeanina Santiago

Märsta2019-12-02 11:10

Odensalabon Lorenzo Garcia fick inte ens frågan av företaget IP Only om att få gräva på hans mark. 

–  Tänk om jag hade planerat att bygga hus där? säger Lorenzo Garcia. 

Han säger att han själv kan gräva upp och återställa IP Onlys jobb – men han vill inte sabotera för sina grannar som bor i Odensala – som ska få fiber via IP Only. Odensalaborna har redan väntat länge för att få sin internetuppkoppling. 

I en tidigare artikel har IP Only berättat för tidningen att uppkopplingen tar tid bland annat på grund av att man behöver kontakta olika markägare för att få tillstånd att gräva.

–  Men tillstånd har de inte ens frågat mig om. De har grävt utan tillstånd! IP Only är säkert i tidsnöd inför att den nya tekniken 5G kommer, och vill inte förlora kunder. 

Lorenzo betonar att han inte vill äventyra något för sina grannar som har betalat för att få fiber.

–  Men den här lösningen att gräva under min mark har skett på ett olagligt sätt. IP Only har inte rätt att ta min mark i anspråk. 

Nedgrävningen av fiber i Lorenzo Garcias mark skedde för cirka två år sedan. Han har skickat brev och ringt, utan att få svar. Det är först nu efter att tidningen kontaktat IP Only som han fått förslag på lösningar. 

–  Från det oärliga gör de nu det omöjliga. Utan tidningens hjälp hade jag inte fått deras uppmärksamhet alls. 

IP Only erkänner misstaget.

–  Vi gjorde ett misstag när vi grävde strax innanför kundens mark, för ett antal år sedan. Vi strävar efter att hela tiden förbättra vår kvalitet, och har därför gjort flera åtgärder sedan denna grävning – förändrad byggorganisation och byggprocess, till exempel. Vi bygger mer i mindre etapper numer, vilket ger ökad kontroll och i slutändan högre kvalitet till kunderna, säger Niklas Kärnhill, pressansvarig. 

Hur kunde ni begå ett misstag som detta?

–  Det var ett misstag från vår sida, vilket vi beklagar och har samtidigt gjort flera åtgärder därefter för att öka vår kvalitet med bland annat en annan byggprocess med större kontroll sedan denna grävning för flera år sedan. Grävtillstånd är självklart i vår verksamhet, men ibland kan misstag ske, vilket det tyvärr gjorde i detta fall. 

Vad gör ni nu då?

–  Vi har en diskussion med kunden just nu, och vi tror och hoppas att vi snart kommer till en lösning. Oavsett allt kommer vi självklart återställa området. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!