Efter fyra års kamp får Marmaborna gehör

Invånarna i Marma fruktar en dödsolycka på vägen som går genom samhället. Efter fyra års väntan ska nu Trafikverket vidta åtgärder, de kan dock inte svara på när.

"Här fanns tidigare ett övergångsställe som nu är borttaget", säger Lars Gustafsson, till höger i bilden.

"Här fanns tidigare ett övergångsställe som nu är borttaget", säger Lars Gustafsson, till höger i bilden.

Foto: Hanna Brolund

Marma2019-11-19 16:00

Väg 291 som går igenom Marma har länge varit ett hett ämne. Marmaborna vill ha fartdämpande åtgärder och ett övergångsställe på vägen. Frågan lyftes för första gången 2016. Frågan har bollats mellan kommunen och Trafikverket i flera års tid.
– Flera personer har varit på väg att bli påkörda här, bland annat en äldre kvinna med rullator, säger Lars Gustafsson, ordförande i föreningen Marmabygden som författade medborgarförslaget.

Hastigheten genom samhället är 50 men bilarna kör ofta snabbare än så. Hastigheten ändras under en kort sträcka från 80 till 70 till 50 för att återigen bli 80. Genom samhället passerar dagligen personbilar, lastbilar och tunga militärfordon som ska till Marma skjutfält. Övergångsstället som tidigare fanns är sedan flera år tillbaka borttaget. På ena sidan av vägen ligger samhället och på andra sidan den populära badstranden och ett promenadstråk.

Marmabygden har kämpat länge för frågan och har bland annat lämnat in ett medborgarförslag till kommunen. Från kommunens håll dock säger man att vägen är Trafikverkets ansvar. Man menar att också att man har tryckt på, men nu inte kan göra något mer. Enligt kommunen har även Trafikverket sagt att vägen inte är en prioriterad fråga. Detta stämmer dock inte enligt Torbjörn Andersson som är åtgärdsplanerare i region Öst.
–Det här är en väg som har låg trafiksäkerhet och därför en väg som vi ska sätta upp hastighetsdämpande åtgärder på, säger han.

När kommer ni att göra det?
– Det kan jag inte svara på. Vi har flera tusen vägar i vår region som ska åtgärdas och prioriteringsordningen är inte färdig än, säger han.

Vad gäller hastigheten på vägen hänvisar Torbjörn Andersson till kommunen då den är deras jobb att reglera. Enligt Andersson borde hastigheten vara 30 och kombineras med hastighetsdämpande åtgärder. Magnus Grönberg, ordförande för samhällsbyggnads i Älvkarleby, menar att kommunen inte kommer att sänka hastigheten på vägen. 
– Våra riktlinjer i kommunen är att bara ha 30 km/h vid skolor och förskolor. Om vi skulle sänka hastigheten i Marma skulle alla vilja ha det så.

Han menar också att det är en pengafråga för kommunen som beräknas gå 11, 3 miljoner back år 2019. Detta är dock inte ett argument som Lars Gustafsson från Marma köper.
– Jag förstår att det kostar pengar men ett människoliv är ovärderligt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!