Efter fyra Ärs kamp fÄr Marmaborna gehör

InvÄnarna i Marma fruktar en dödsolycka pÄ vÀgen som gÄr genom samhÀllet. Efter fyra Ärs vÀntan ska nu Trafikverket vidta ÄtgÀrder, de kan dock inte svara pÄ nÀr.

"HÀr fanns tidigare ett övergÄngsstÀlle som nu Àr borttaget", sÀger Lars Gustafsson, till höger i bilden.

"HÀr fanns tidigare ett övergÄngsstÀlle som nu Àr borttaget", sÀger Lars Gustafsson, till höger i bilden.

Foto: Hanna Brolund

Marma2019-11-19 16:00

VĂ€g 291 som gĂ„r igenom Marma har lĂ€nge varit ett hett Ă€mne. Marmaborna vill ha fartdĂ€mpande Ă„tgĂ€rder och ett övergĂ„ngsstĂ€lle pĂ„ vĂ€gen. FrĂ„gan lyftes för första gĂ„ngen 2016. FrĂ„gan har bollats mellan kommunen och Trafikverket i flera Ă„rs tid.
– Flera personer har varit pĂ„ vĂ€g att bli pĂ„körda hĂ€r, bland annat en Ă€ldre kvinna med rullator, sĂ€ger Lars Gustafsson, ordförande i föreningen Marmabygden som författade medborgarförslaget.

Hastigheten genom samhĂ€llet Ă€r 50 men bilarna kör ofta snabbare Ă€n sĂ„. Hastigheten Ă€ndras under en kort strĂ€cka frĂ„n 80 till 70 till 50 för att Ă„terigen bli 80. Genom samhĂ€llet passerar dagligen personbilar, lastbilar och tunga militĂ€rfordon som ska till Marma skjutfĂ€lt. ÖvergĂ„ngsstĂ€llet som tidigare fanns Ă€r sedan flera Ă„r tillbaka borttaget. PĂ„ ena sidan av vĂ€gen ligger samhĂ€llet och pĂ„ andra sidan den populĂ€ra badstranden och ett promenadstrĂ„k.

Marmabygden har kĂ€mpat lĂ€nge för frĂ„gan och har bland annat lĂ€mnat in ett medborgarförslag till kommunen. FrĂ„n kommunens hĂ„ll dock sĂ€ger man att vĂ€gen Ă€r Trafikverkets ansvar. Man menar att ocksĂ„ att man har tryckt pĂ„, men nu inte kan göra nĂ„got mer. Enligt kommunen har Ă€ven Trafikverket sagt att vĂ€gen inte Ă€r en prioriterad frĂ„ga. Detta stĂ€mmer dock inte enligt Torbjörn Andersson som Ă€r Ă„tgĂ€rdsplanerare i region Öst.
–Det hĂ€r Ă€r en vĂ€g som har lĂ„g trafiksĂ€kerhet och dĂ€rför en vĂ€g som vi ska sĂ€tta upp hastighetsdĂ€mpande Ă„tgĂ€rder pĂ„, sĂ€ger han.

NÀr kommer ni att göra det?
– Det kan jag inte svara pĂ„. Vi har flera tusen vĂ€gar i vĂ„r region som ska Ă„tgĂ€rdas och prioriteringsordningen Ă€r inte fĂ€rdig Ă€n, sĂ€ger han.

Vad gĂ€ller hastigheten pĂ„ vĂ€gen hĂ€nvisar Torbjörn Andersson till kommunen dĂ„ den Ă€r deras jobb att reglera. Enligt Andersson borde hastigheten vara 30 och kombineras med hastighetsdĂ€mpande Ă„tgĂ€rder. Magnus Grönberg, ordförande för samhĂ€llsbyggnads i Älvkarleby, menar att kommunen inte kommer att sĂ€nka hastigheten pĂ„ vĂ€gen. 
– VĂ„ra riktlinjer i kommunen Ă€r att bara ha 30 km/h vid skolor och förskolor. Om vi skulle sĂ€nka hastigheten i Marma skulle alla vilja ha det sĂ„.

Han menar ocksÄ att det Àr en pengafrÄga för kommunen som berÀknas gÄ 11, 3 miljoner back Är 2019. Detta Àr dock inte ett argument som Lars Gustafsson frÄn Marma köper.
– Jag förstĂ„r att det kostar pengar men ett mĂ€nniskoliv Ă€r ovĂ€rderligt, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!