Hueo Zapata är busschaufför och kör SL-buss i Märsta och Sigtuna. Han bär munskydd, men det är inget som delats ut på arbetsplatsen. Hans son som är rörmokare gav det till honom.
– Det här jobbet är stressande. Mina chefer säger ingenting om kollegan som dog. Jag rör ju vid allt i bussen så jag är rädd hela tiden på jobbet för att jag ska bli smittad, säger Hueo Zapata.
Att till exempel en person kliver på en buss eller att man fikar med en kollega ses inte som ett tillbud enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Exponering eller smitta som skett i sådana sammanhang behöver därför inte dokumenteras. Men situationen för busschaufförerna är påfrestande enligt Zandra Michal, ordförande för Kommunal sektion norr.
– Det är såklart väldigt påfrestande när man arbetar i ovisshet, de känner stor oro för sig själva och sina familjer. Arbetsgivaren gör vissa åtgärder men många upplever att det inte är tillräckligt, det är den generella bilden jag fått. Jag har inte heller hört att några särskilda åtgärder ska ha vidtagits vad gäller personalutrymmena, säger hon.
Ahmed Abdukadir har kört buss i 11 år, han tycker att situationen ändå känns okej. Han rattar bussen med plasthandskar på händerna och han visar en hög med torkpapper som han använder för att torka av ratt och knappar innan han tar över bussen efter en kollega. Företaget han arbetar åt, Transdev, har delat ut handsprit och plasthandskar.
– Jag torkar av allt med desinfektionsmedel innan jag börjar mitt pass, men annars har jag bara handskar. Vad ska man göra? Det är coronatid, säger Ahmed Abdukadir och slår ut med händerna.
Aimal Yousofzai kör vanligtvis Flygbussarna mellan Arlanda och Skavsta. Nu är han permitterad 60 procent av sin heltid och Transdev har precis bestämt att drygt 50 chaufförer på Flygbussarna ska gå in och köra SL-bussar i stället.
– Det är tuffa tider men det var tufft att gå hemma permitterad också. Jag gick hemma i två, tre veckor innan jag fick besked om att vi skulle hjälpa till här. Jag är rädd att bli smittad, människor kan ha symtom utan att det märks och vi umgås ju i matsalen, säger han.
Enligt Zandra Michal tvättas förarplatsen mer noggrant en extra gång varje dag, men hon utgår från att det sker på natten när bussen står inne i depån.
– Jag kan inte säga att det görs en extra gång på dagen, jag tror att chaufförerna själva får ansvara för att desinficera efter den föregående busschauffören, säger hon.