Den inaktiva vardagen är gymmens största konkurrent

Gymmen i Uppsala ser en ökning av besökare under januari, sedan minskar det. Men den största boven är inte brutna nyårslöften – utan stillasittande, tv-spel och skärmtid. "En mörk utveckling", enligt en gymchef.

Nedgången handlar inte om brutna nyårslöften, tror Christopher Grenzdörfer. "Det är ett etablerat koncept, men samtidigt vill jag tro att människor vill leva en hälsosam livsstil alla månader på året."

Nedgången handlar inte om brutna nyårslöften, tror Christopher Grenzdörfer. "Det är ett etablerat koncept, men samtidigt vill jag tro att människor vill leva en hälsosam livsstil alla månader på året."

Foto: Privat

Livsstil & fritid2023-02-25 05:00

– Vi har sett den här ”boomen” i januari i 15-16 års tid. Det var bara under pandemin som det skilde sig, säger Anna Jakobsson, träningschef på Friskis & Svettis Uppsala.

Från packade omklädningsrum, upptagna maskiner och fullbokade träningspass ger gymmen en viss minskning efter januari. Det beror på allt från brutna nyårslöften till bättre väder. Men det handlar inte bara om det, menar Anna Jakobsson.

undefined
"Januari till mars är det högsäsong. Sedan, beroende på vädret, så kan antalet besökare droppa lite fram till efter sommaren", säger Anna Jakobsson på Friskis & Svettis.

– Det kan vara en fråga om ekonomi nu också, man tänker mer på sina utgifter. Vi märker att fler personer köper träningskort för en kortare period, som tre eller sex månader. Jag tror att folk frågar sig mer "har jag råd?". 

Christopher Grenzdörfer, regionchef på Actic Uppsala, tror att årsskiftet är en bra tid att komma ur startgroparna, och det är därför tillströmningen ökar då.

– Det är en finare nyans att säga att januari är en tid för avslut och nystart, än att det bara handlar om nyårslöften. 

undefined
Nedgången handlar inte om brutna nyårslöften, tror Christopher Grenzdörfer. "Det är ett etablerat koncept, men samtidigt vill jag tro att människor vill leva en hälsosam livsstil alla månader på året."

Lars Persson, driftschef på Nordic Wellness i Uppsala, beskriver andra utmaningar.

– Våra konkurrenter är knappt andra gymkedjor, utan en mängd andra faktorer. Stillasittandet, skärmtiden, spelandet och så vidare. Det tror jag att alla i branschen håller med om.

Just stillasittandet och skärmtiden är något som Lars Persson lyfter som en oro. Visserligen har verksamheten startat flera olika initiativ för att minska både soff- och skärmtiden, som ungdoms- och seniorträningar, men det är fortfarande en mörk utveckling, tycker han.

undefined
Skärmtiden är en av gymmens starkaste konkurrenter, enligt Lars Persson, distriktschef på Nordic Wellness.

Christopher Grenzdörfer delar inte oron för stillasittandet och skärmtiden.

– Absolut att vi har mer skärmtid och en stillasittande vardag – men istället för att känna oro så ser jag möjligheter. 

Han beskriver hur träning har blivit mer populärt, till stor del på grund av trender på sociala medier och att vi blir matade av en mängd olika träningssätt. 

– Man går inte till gymmet bara för att bygga muskler, utan för att man mår bra av det.

Utmaningen, enligt Christopher Grenzdörfer, är att få människor att inse att träning ger ett mer kvalitativt liv i en värld som blir alltmer stillasittande.

– Istället för att börja träna när du redan börjat få en dålig rygg så vill vi få folk att inse att problemen kan undvikas och förebyggas med träning.    

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!