– Vi har ju väntat på det här. Men det är förstås med blandade känslor, säger Mimmi Westerlund (KD), på den pressträff de styrande politikerna håller i kommunhuset på torsdagseftermiddagen.
Då har de precis fått beskedet att Trafikverket vill dra alla fyra spår ovan jord genom samhället, i stället för att placera spåren längs E4 eller göra en uppdelning mellan person- och godstrafik.
De olika alternativen för spårdragning har debatterats av politikerna i Knivsta under flera år, men till slut kunde alla partier sluta upp bakom förslaget om den centrala spårdragningen.
– Vi tycker att de skulle ha dragit godstrafiken utanför samhället, men när det inte gick så förordade vi nedgrävning, säger Monika Lövgren (SD).
Men Trafikverket säger att en tunnel skulle bli för dyrt.
Exakt hur spåren ska placeras ska utredas. Men utbyggnaden kommer kräva att flera byggnader behöver inlösas av Trafikverket. Kommunen ska göra vad man kan för att stötta fastighetsägare.
– Vi kan vägleda och hjälpa drabbade om vart de kan rikta sina frågor, säger Mimmi Westerlund.
Politikerna har även som ambition att bevara de historiska miljöerna i Knivsta.
– Vi inleder en stationsområdesutredning där vi vill bevara så mycket som möjligt av Knivstas historiska miljöer, säger Mimmi Westerlund.
Bostadsfrågan är fortfarande en stötesten för kommunen. Enligt fyrspårsavtalet ska kommunen planera för 15 000 bostäder fram till 2057.
– Knivsta ska fortfarande ha en aktiv bostadspolitik men detaljeringsgraden i fyrspårsavtalet går inte att leva upp till, säger Matilda Hübinette (Knivsta.nu).