Så ska fyrspåret dras genom Knivsta

Trafikverket har beslutat att fyrspåret ska gå genom centrala Knivsta, ovan jord. Notan för hela projektet kommer landa på över 13 miljarder kronor.

På en pressträff på Knivsta station meddelade Niklas Dernell och Rami Yones från Trafikverket myndighetens besked.

På en pressträff på Knivsta station meddelade Niklas Dernell och Rami Yones från Trafikverket myndighetens besked.

Foto: Adam Wrafter

Liverapportering2024-11-07 14:30

”Jippie” utbrast en Knivstabo som var på plats vid tågstationen när Trafikverket på en pressträff meddelade att de nya fyrspåren ska gå genom centrala Knivsta.

Alternativet som fanns var att i stället placera tågspåren längs E4. Men centrala Knivsta var det alternativ som flest remissinstanser förordat.

– Flera projektmål uppfylls helt med den här dragningen, säger Niklas Dernell, projektchef på Trafikverket.

Kommer det här bli bättre för resenärerna?

– Ja, det är bedömningen. Det här blir mer robust och driftsäkert, säger Niklas Dernell.

undefined
Enligt Niklas Dernell är den viktigaste anledningen till beslutet att man når målen med hela fyrspårsprojektet.

Men han vill inte utlova att restiden kommer kortas, men cirka dubbelt så många persontåg kommer att kunna stanna i Knivsta under högtrafik jämfört med i dag.

Exakt hur spåren ska gå är inte helt bestämt utan ska utredas, men utgångsläget är att spåren ska dras längs med befintliga spår och växelvis hamna på den östra och västra sidan. 

undefined
Flera Knivstabor hade samlats på perrongen för att höra Trafikverkets besked.

Vissa sträckor är dock redan beslutade: I höjd med Lunsen ska de nya tågspåren gå på den östra sidan, för att bevara friluftsområdet, och förbi Stefanskyrkan ska tågspåren gå på den västra sidan.

Hur många fastigheter som kommer beröras och eventuellt behöva inlösas är också för tidigt att svara på, enligt Trafikverket.

– Vi måste utreda först exakt hur spåren ska gå, Men de som berörs kommer så klart bli kontaktade av oss när det är dags, säger Niklas Dernell.

undefined
Rami Yones (t h) meddelade att Trafikverket vill ha alla fyra spår genom centrala Knivsta.

De styrande politikerna i kommunen hade förordat att tågen skulle gå genom centrala Knivsta, men i en tunnel. Det skulle bli på tok för dyrt, anser Trafikverket, som ändå valde det dyraste av de alternativ myndigheten själva tagit fram.

Nu påbörjar Trafikverket arbetet med en detaljerad järnvägsplan som Knivstaborna ska få tycka till om

Samtidigt som de nya spåren byggs ska de befintliga spåren moderniseras och rustas upp.

– Det kommer att bli en modern attraktiv järnväg som gagnar hela regionen, säger Rami Yones, regional direktör på Trafikverket.

undefined
På pressträffen meddelade Trafikverket sitt besked.

Hela syftet med fyrspårsutbyggnaden är bland annat att skapa möjlighet att köra fler tåg mellan Uppsala och Stockholm. Kapacitetstaket på Ostkustbanan är i dag nådd vissa tider på dygnet.

Byggstarten när det gäller sträckan genom Knivsta kommun planeras till 2028 med invigning senast år 2034, enligt Trafikverkets senaste besked.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!