Det var i november förra året som länskommunikationscentralerna i Gävle och Uppsala slogs ihop. Sedan dess hamnar alla 112-samtal till polisen i samma ledningscentral i Uppsala, och trots att man både har ny personal och ny teknik ligger svarstiden kvar på samma tid som tidigare, skriver Uppsalapolisen på sin hemsida.
– Det har gått relativt kort tid sedan införandet och verksamheten har kommit i gång på ett bra sätt. Vi hanterar nu cirka 350 händelser per dygn, säger Patrik Skörvald, chef för RLC (regionledningscentral) region Mitt.
För att kunna hantera den större mängden samtal har man anställt och utbildat fler operatörer, något som Patrik Skörvald ser som avgörande.
– De som ringer polisen för att anmäla en pågående händelse blir intervjuade av operatören för att vi ska ha möjlighet att göra rätt bedömningar. Det handlar ofta om hårfina bedömningar där människor pratar med människor. Människor som ibland upplevt något obehagligt och är stressade gör att våra intervjuer blir svåra och måste hanteras med professionalitet.
Nästa steg i regionen är att även samtalen från Västmanland ska kopplas till ledningscentralen i Uppsala.