Bakgrunden till projektet är det mål som UL har om att fördubbla antalet resor till år 2020. För att nå målet måste de som redan reser resa mer men nya resenärer måste också rekryteras från bilismen.
Bussförbindelserna på sträckan Uppsala-Enköping-Västerås anses goda och med bra kapacitet. Sträckan kan därför ge god möjlighet för en ökning av resandet och det är där projektet har genomförts.
Testresenärer har under en månads tid kunna åka fritt på buss, istället för att ta bilen. Ett halvår efter försöket har mätningar gjorts över vilken effekt det fått på resvanorna.
Av de 8 800 personer som valde att prova på kollektivt resande har en tredjedel stannat kvar.
– Det är ett jättebra resultat, vi är alla positivt överraskade över utfallet, det blev bättre än vi hoppats, säger Bertil Kinnunen.
Enligt de mål som sattes upp i projektet skulle resandet öka med 28 000 resor mellan åren 2016 och 2016. Ökningen blev 52 000 resor enligt den slutrapport som nu presenterats vid Kollektivtrafiknämnden.
Flera aktiviteter än testresenärerna tros har bidragit till det lyckade resultatet. UL ändrade sin zonindelning i april 2014 vilket ledde till en prissänkning på månadskorten från omkring 1500 kronor till 790 kronor.
– Det var närmare en halvering vilket gav en markant skillnad i resandet, säger Bertil Kinnunen.
Nu har region Uppsala dock föreslagit en höjning för månadskortet hos UL, från 795 kronor till 840 kronor.
Bertil Kinnunen tror inte att höjningen kommer att bromsa det kollektiva åkandet.
– Det viktigaste när man pratar med folk om bussresandet är att de upptäckt att det fungerar, att det är stabilt och med hög turtäthet. Vi har ökande kostnader för trafiken och det måste finansieras på något vis, om inte turtätheten ska bli sämre.
Liknande projekt med testresenärer har gjorts på andra sträckor i länet med gott resultat och till hösten planerar man att även göra det på väg 288, sträckan Uppsala–Östhammar.
Andra faktorer som påverkat det kollektiva resandet positivt tros vara att inflyttningen till området varit stor under perioden och att ändringar gjorts i tidtabellen.
– Utökningen av Arosstråket med expressbuss mellan Västerås och Uppsala har höjt attraktiviteten. Likaså att det nu finns wifi på bussarna, säger Bertil Kinnunen.
Ett minskat bilresande väntas ge samhällsnytta med mindre trängsel på vägarna samt bättre miljö och hälsa. Projektet är ett samarbete mellan UL, Nobina, SamBus och Enköpings kommun.