Åtta av tio positiva efter akutbesök

Åtta av tio patienter som besöker någon av akutmottagningarna i Uppsala län känner sig väl omhändertagna och bemötta.

Akutenkät. En majoritet som svarade på enkäten är positiva till bemötandet på länets akutmottagningar.

Akutenkät. En majoritet som svarade på enkäten är positiva till bemötandet på länets akutmottagningar.

Foto: Magnus Eriksson

LÄNET2017-03-01 15:12

Lika många har ett positivt helhetsintryck. Det framgår av Nationell patientenkät, som presenterades på onsdagen.

Under oktober 2016 erbjöds 1 800 patienter som besökte någon av akutmottagningarna i Uppsala län att besvara ett frågeformulär.

Svarsfrekvensen var cirka 34 procent, ett par procentenheter lägre än riksgenomsnittet.

Det samlade resultatet ligger något under eller nära snittet inom samtliga frågeområden.

Så här skriver en patient i en kommentar:

”Jag har aldrig i hela mitt liv blivit så vänligt och omtänksamt behandlad som jag blev i Enköping på akutmottagningen. Glad, humoristisk, varm personal och det gäller samtliga som jag kom i kontakt med. Jag skulle återkomma tre dagar i rad och alla dagar och all personal lika trevliga.”

Men patienterna framför också kritik. Det gäller särskilt information om väntetider, där sex av tio inte tycker att de får tillräcklig information.

Ur enkäten:

”Var överlag nöjd med besöket men väntetiden blev lång. Hade velat få information om ungefärlig väntetid så jag hade kunnat gå iväg för att köpa mat.”

– Det är glädjande att patienterna har positiva upplevelser av sina besök på akuten, men vi ser också områden som behöver förbättras, säger Vivianne Macdisi (S), ordförande för sjukhusstyrelsen i Region Uppsala i ett pressmeddelande.

Nationell Patientenkät är ett samlingsnamn för återkommande nationella undersökningar av patientupplevelser inom hälso- och sjukvården. Arbetet samordnas av SKL, Sveriges kommuner och landsting.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!