I tisdags skrev UNT om M/S Carl Gustafs ägare som riktade hård kritik mot kommunen om att tjänstemännen inte har fört någon kommunikation i samband med bygget av hamnspången 2012 samt den nya Flottsundsbron som senare påbörjades.
LÄS MER: M/S Carl Gustaf ska säljas
Michael Eriksson tycker att kritiken om kommunikationen är orättvis och felaktig.
- När jag började som ny gatu-och parkchef chef i Uppsala i januari 2015 så kallade jag till mig rederiet. Syftet var att informera om Uppsala kommuns syn på sjöfarten och det kommande brobygget. För kommunen och inte minst för den levande stadskärnan är sjöfarten jätteviktig. Det har jag varit tydlig med, säger Michael Eriksson.
Enligt en av ägarna till M/S Carl Gustaf så lovade ansvariga tjänstemän från Uppsala kommun i 2012 att nästa gång en bro skulle byggas så skulle kommunikation ske med rederierna, men att detta aldrig har skedde. Vad säger du om det?
- Det som hände 2011-2012 kan jag inte uttala mig om. det var före min tid. Men sedan 2015 har kommunen haft en omfattande kommunikation, både med mejl och telefon, med rederierna i denna fråga. Kommunen investerade åtta miljoner i en tillfällig, öppningsbar bro vid Flottsund för att inte hindra sjöfarten och för att M/S Carl Gustaf ska kunna trafikera Skokloster - Uppsala. Men rederiet ställde krav på att kunna öppna bron när som helst med telefonsamtal vilket vi inte kunde tillmötesgå. Under bygget av bron pågick en entreprenadverksamhet på platsen och vi kunde inte gå med på det kravet i och med att det skulle försena bygget och öka kostnaderna och påverka övrig trafik på land, säger Michael Eriksson.
Han säger att Uppsala kommun även har erbjudit M/S Carl Gustaf ersättning för att ligga kvar en säsong vid Islandsbron, men att kommunen och rederiet inte kommit överens om ersättningsnivån.
Beträffande kritiken från rederiet om den planerade tullgarnsbron vid Kungsängen säger gatuchefen att detaljplan saknas, att viktiga tillstånd som vattendom inte finns.
- Det är ett framtida projekt. När vi har alla tillstånd så kommer vi ta kontakt med rederierna, säger Michael Eriksson.