Larmen på Vardagas äldreboende i Uppsala fungerade inte

Vid mer än vart tionde larm fick de gamla vänta över 15 minuter på hjälp. Det visar en utredning som kommunen gjort vid ett äldreboende i Kungsängen.

"Jag kollar larmloggen mycket oftare än tidigare", säger Jonas Anshelm som är chef vid äldreboendet Villa Hovstallet i Kungsängen i Uppsala.

"Jag kollar larmloggen mycket oftare än tidigare", säger Jonas Anshelm som är chef vid äldreboendet Villa Hovstallet i Kungsängen i Uppsala.

Foto: Ahmet Tirej Kaya

Kungsängen2020-04-18 09:00

En Uppsalabo vi kan kalla Erik har sin mamma vid äldreboendet Villa Hovstallet i Kungsängen i centrala Uppsala. Erik berättar att hans mamma vid en rad tillfällen under slutet av förra året tryckte på trygghetslarmet utan att få hjälp.

– En dag hade mamma ramlat och blivit liggande. Trots att hon larmade flera gånger dröjde det timmar innan personalen kom. En annan gång visade det sig att larmsignalerna inte ens gick fram.

Enligt Erik har det vid flera tillfällen handlat om timslånga väntetider. Mamman ska inte ha fått några fysiska skador men känt mycket oro.  

– Ledningen på boendet har kommit med flera förklaringar till att larmen inte besvarats. Allt från att det saknats personal till att en del av de anställda inte förstår bruksanvisningar på svenska för hur larmet fungerar.

Sedan kommunen fått in anmälningar om larmproblemen har man gjort en utredning som nyligen blivit klar. Kommunens rapport visar att över tio procent av larmen vid Villa Hovstallet inte hade besvarats efter 15 minuter. 

I kommunens avtal med vårdföretaget Vardaga, som driver Villa Hovstallet, anges inte hur snabbt larm ska besvaras. Men kommunen anser att svarstider över 15 minuter innebär ett brott mot socialtjänstförordningen.

Sedan felen påtalats har det gjorts förbättringar vid Villa Hovstallet. Men fortfarande åtgärdas inte alla larm så snabbt som de borde skriver kommunen och kräver ytterligare insatser.

– Vi kommer att fortsätta att följa upp ärendet, säger Jesper Kyrk vid äldreförvaltningen.

Jonas Anshelm, chef vid Villa Hovstallet, säger att larmrutinerna vid äldreboendet blivit bättre. Enligt honom har vissa av de kritiserade larmen i själva verket besvarats men personalen har missat att knappa in det i systemet.    

Äldrenämndens ordförande Caroline Hoffstedt (S) har tidigare i år i UNT utlovat tuffare och snabbare reaktioner vid brister inom äldreomsorgen.

Bakgrunden är att kommunen under 2020 infört en ny modell där det kan bli aktuellt med varningar, återbetalningskrav och hävning av avtal för vårdgivare som missköter sig. 

Men i fallet med larmen och Villa Hovstallet blir det inga sådana sanktioner. Varför?

– Vi ser att dialog har snabbare effekt än sanktioner. Det är först om vårdgivaren inte agerar efter påpekanden som det kan bli aktuellt att gå vidare med ytterligare åtgärder, uppger Caroline Hoffstedt.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!