Det här är en retroaktiv framtidsspaning. Såg jag det komma? Japp. Insåg jag magnituden av revolutionen? Nej.
Länge verkade trenden med suv-bilar vara just en trend – en sådan som blåser hårt medan den pågår men sedan mojnar och glöms.
När Porsche lanserade suv-modellen Cayenne 2002 tänkte jag att det var döden för deras varumärke. Från små, snärtiga sportbilar till en klumpeduns med svajig design. Att BMW och Mercedes-Benz hade banat väg med X5 (1999) respektive M-klass (1997) var inte skäl nog i min värld – Porsche borde ha hållit sig för goda.
Men frågan är hur företaget Porsche hade mått i dag om jag suttit vid rodret. Kanske hyfsat, men knappast lysande. Sanningen är att Cayenne lyfte Porsches försäljning och finanser till dittills aldrig sedda höjder. Numera finns även en mindre suv på programmet, Macan, och i praktiken är Porsche en suv-tillverkare som även råkar göra sportbilar (samt familjehalvkombin Panamera).
Den tidigare chefen för Porsche i Sverige, Christer Ekberg, ansvarar sedan många år för tillväxtmarknaderna i Sydostasien. Han berättade i en intervju jag gjorde för några år sedan att suv-bilarna är nyckeln till dessa marknader. De nyrika bilköparna i de här länderna har sällan någon känslomässig koppling till Porsches historia eller sportbilsmodeller. Det viktiga är att ha en dyr bil som ser dyr ut – den ska vara stor och ta för sig i trafikvimlet. När suvarna slagit en kil i fästet går det sedan att börja sälja sportbilsmodellerna efter några år.
Sedan dess har såväl Jaguar som Maserati, Lamborghini, Bentley och senast Rolls-Royce presenterat suv-modeller. Jag är övertygad om att dessa mer eller mindre högbyggda fyrhjulsdrivare kommer att bli respektive märkes bästsäljare.
Så långt har det nämligen gått. En bil med sedankaross är tvärdöd i många länder. Kombikarossen håller på att gå samma väg. Bilköpare som behöver utrymmen väljer hellre en suv (trots att kombin ofta är mer praktisk, snålare på bränsle, trevligare att köra och billigare att äga – men mycket lite handlar om rationella utgångspunkter …).
För allt fler biltillverkare – både exklusiva och mer jordnära – är det i dag suvar som är grunden. Det finns suvar i småbilsklassen ändå upp till de amerikanska kryssningsfartygen (Cadillac Escalade och Lincoln Navigator till exempel).
Under ett par resor till USA de senaste månaderna har jag slagits av hur den traditionella, amerikanska sedanbilen är totalt bortraderad från gatorna. Det är pickuper, suvar och möjligen crossovers (suvar med ännu högre spädning av vanlig personbil) som gäller.
Även i Sverige är utvecklingen tydlig. Bilköpare utan påtagligt bilintresse som tidigare hade valt en Volkswagen Golf, Ford Focus eller Honda Civic kommer i dag hem med en Tiguan, Kuga eller CR-V.
När Volvo lanserade XC90 för 16 år sedan var det många som reagerade. Då var nämligen diskussionen rödglödgad över hur farliga suvar är för vanliga bilar i kollisioner. I dag är det ingen som ser något konstigt i att Volvo har suvar i tre storleksklasser och fler modeller i pipeline. Det konstiga hade varit om Volvo fällt upp rockkragen och försökt stå emot suv-trenden som drog in likt en orkan. Och som hittills bara tilltagit i styrka.