De vill lyfta motorkonsten

På Motorgården (var annars?) blir det motorkonst under hela påskhelgen. "Vi måste lyfta motorkonsten", säger initiativtagaren Roffe Jörgensen som är en av fyra utställare.

Roffe Jörgensen med ett exempel på hans motorkonst.

Roffe Jörgensen med ett exempel på hans motorkonst.

Foto: Anders Jagemo

Konst2019-04-17 13:30

Krom, motorer, motorcyklar, bilar och en och annan moped från förr kommer att finnas att beskåda när konstnärerna Bosse Jensen, Roffe Jörgensen, Per Sandstedt och Leif Ahnlund ställer ut på Motorgården i Enköping från och med långfredagen till och med annandag påsk.

Vi möter tre av de fyra konstnärerna inför utställningen. Leif Ahnlund, Roffe Jörgensen och Per Sandstedt har alla ett gediget motorintresse och kanske framförallt har de utrymme för mycket nostalgi i sina sinnen.

Per Sandstedt minns hur han köpte sin första moped, en Puch Florida, när samtalet glider in på mopeder i ungdomens dagar (en naturlig följd när Leif Ahnlund är med i sällskapet). Längtan blev snabbt stark, påverkad av filmens värld, hos Per Sandstedt efter andra och betydligt tyngre hojar än Puch Floridan.

– Sedan såg man Easy Rider på bio och då var det färdigt, minns han.

Roffe Jörgensen tycker att det passar som handen i handsken att ha utställning med motorkonst på just Motorgården, som ju är en minst sagt motorrelaterad plats. Han ställde ut i Bollnäs gångna helgen och gjorde där reklam för motorkonstutställningen i påsk i Enköping. Så att det kanske kommer långväga besökare till Motorgården.

– Min första utställning hade jag 1981 och sedan dess har man lyckats sprida sina bilder över hela världen, berättar han.

Per och Roffe är bosatta i Enköping. Leif flyttade till stan 1960 och tillbringade ungdomens dagar i Enköping innan livet fortsatte i Stockholm och lite andra platser. Idag bor han i Västerås

– Förr var det här med motorkonst lite laglöst på ett vis. Jag har fått mycket skit genom åren från recensenter och konstkritiker, minns Leif Ahnlund som bland annat har fångat ett svunnet Enköping från 1960-talet på sina bilder under de 50 år som han har hållit på.

Men tiderna förändras och nu för tiden säljer hans motorkonst bra till platser som äldreboenden.

– Motorkonsten är en dokumentation av en bit kulturhistoria i Sverige. Vi som är födda på 1940-talet har varit med när Sverige motoriserades. Det är en sorts berättelse över Sverige, om hur Sverige motoriserades och sattes på hjul, säger Leif.

Till utställningen har han bland annat med sig en målning från mc-tävlingen Hedemora TT.

– Det är ett av de första minnena jag har. Jag bodde i Fagersta då, minns han när han begrundar bilden.

En annan bild är lokalare, med brandstationen och Postrondellen i bakgrunden och en skara mopedburna ungdomar som samlats i Skolparkens gräs i förgrunden.

Lite fakta om mopeder

Den 1 juli 1952 undantogs cykel med hjälpmotor från krav på körkort, registrering och fordonsskatt.

Från början av maxhastigheten 30 kilometer i timmen, med åldersgräns 15 år. Mopeder av det slaget som finns kvar idag (typintyg före 17 juni 2003) tillhör moped klass 2.

Dagens moped klass 1 (så kallad EU-moped) får gå i max 45 kilometer i timmen medan dagens moped klass 2 har en tillåten maxhastighet på 25 kilometer i timmen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!