En bussbro kan bli besk karamell för de rödgröna

Foto: Staffan Claesson

Kommentar2018-01-28 07:00

Risken är att kommunen har målat in sig i ett hörn när man förbinder sig att bygga en kollektivtrafiklänk längs Ultunalänken.

Och det finns flera fallgropar i kommunens löfte att bygga Ultunalänken.

Blir resultatet av miljöprövningen att det inte kan byggas någon bro alls vid Ultuna faller förutsättningarna för hela paketet med både fyrspårsutbyggnaden och tågstationen i Bergsbrunna.

Säger länsstyrelsen ja till en spårvägsbro men inte en bro för bil- och busstrafik samtidigt som kommunen inte får den medfinansiering man tänkt sig kan kommunen stå med en nota på 1,9 miljarder. En del av detta kan säkert hämtas hem genom att de som bygger bostäderna är med och betalar. Men de ekonomiska kalkylerna för projektet kommer att bli svårare att räkna hem.

Ett tredje scenario är att det inte blir några statliga pengar till spårväg samtidigt som miljömyndigheterna säger ja till en lösning med busstrafik. Då är det ett enkelt beslut i gatu- och samhällsmiljönämnden att även tillåta biltrafik över bron. Det blir en besk karamell att svälja för de rödgröna, som profilerat sig hårt på att få till en spårväg i Uppsala. Samtidigt kan den borgerliga alliansen glädjas åt att man fått en bro även för bilar på köpet genom det känsliga åriket.

Om 12 år ska trafiklösningen vara på plats. Det kan synas som en lång tid. Men för att planeringen ska hinnas med behöver beslutet om buss eller spårvagn att fattas snart. Och debatten kommer att bli hård om vilket vägval Uppsala ska göra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!