Regionens pengakrav för bussdepån – en halv miljard

Den nya bussdepån står äntligen färdig och stadsbussarna har flyttat in. Nu kräver Region Uppsala entreprenören Hent på en halv miljard.

Den nya bussdepån är färdigbyggd, men än är inte affären helt klar. "Två parter ska komma överens om ett ekonomiskt avslut," säger Kent Strömberg på Region Uppsala.

Den nya bussdepån är färdigbyggd, men än är inte affären helt klar. "Två parter ska komma överens om ett ekonomiskt avslut," säger Kent Strömberg på Region Uppsala.

Foto: Markus Lundqvist

Kollektivtrafik2021-03-14 12:01

Uppförandet av den nya stadsbussdepån i Fyrislund har varit kantat av problem. Bygget, som skulle vara färdigt i slutet av augusti 2019, blev inte färdigbesiktat förrän 2 december 2020 – 15 månader efter utsatt tid. Kent Strömberg, projektchef på Fastighet och service hos Region Uppsala, menar att två huvudsakliga faktorer ligger bakom förseningen.

– Det är en blandning av bristande projektering och entreprenörens utförande, säger han.

I kontraktet som upprättats mellan byggherren Region Uppsala och entreprenören Hent finns ett avtalat löpande vite för eventuella förseningar. Det innebär att regionen kan kräva en viss summa pengar för varje påbörjad vecka efter den ursprungliga färdigställandetidpunkten. För de 15 månader, eller 66 veckor, som den nya bussdepån inte kunde tas i bruk kräver nu regionen Hent på 496 miljoner kronor.

– Det är en hög summa, men det är inget vi har hittat på. Det är så det är överenskommet i avtalet, säger Kent Strömberg.

Utöver 496 miljoner kronor för förseningen kräver regionen också den norska byggentreprenören på ett skadestånd om 44 miljoner kronor. I det mejl som regionen skickat till Hent refererar man till "den skada som Regionen drabbats av", vilket Kent Strömberg menar bland annat rör sig om att arbetet inte varit fackmannamässigt utfört samt att det brustit i byggledning och projektledning.

– I huvudsak är det planering och utförande som inte har fungerat, säger Kent Strömberg.

Totalt rör det sig alltså om en summa på 540 miljoner kronor som regionen nu vill få igen av Hent. Det innebär mer än hälften av den ursprungliga summan om 850 miljoner kronor som hela projektet budgeterats för. Men den slutgiltiga prislappen är ännu inte fastställd. Kent Strömberg menar att prognosen i dag ligger högre än de ursprungliga 850 miljonerna, men också att slutsumman påverkas av hur situationen med penningkraven på Hent fortlöper.

– Det är två parter som ska komma överens om ett ekonomiskt avslut. Regionen vill ju helst inte att det ska gå så långt som till rättsliga åtgärder. Det är vår ambition, säger Kent Strömberg.

Endre Persen, kommunikationschef på Hent, skriver i ett sms till UNT att de inte vill säga mycket mer än att de avvisar kravet. 

– Vi vill föra dialog om oenigheten direkt med byggherren, kommenterar Endre Persen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!