Sedan några år finns så kallade intelligenta trafiksignaler på Luthagsesplanaden, som prioriterar bussar i linjetrafik. När en buss närmar sig korsningen sänds en radiosignal till trafikljusen som ger bussen förtur till grönt ljus. Systemet har en "intelligent" funktion som tar hänsyn till övrig trafik så att inte trafikstockningar eller alltför långa grönljusperioder uppstår.
Samma system kan bli aktuellt på Tycho Hedéns väg. Kommunen genomför just nu en studie av hur signalsystemet kan byggas upp. Fem korsningar längs Tycho Hedéns kan bli aktuella för intelligenta trafikljus. Även korsningarna Vaksalagatan-Årstagatan och Vaksalagatan-Björkgatan kan få liknande system. Första steget blir en modernisering av befintliga trafiksignaler. I nästa steg kan bussprioritering via radiosignaler eller annan modernare teknik införas.
– Vi lägger grunden för ett bättre trafikflöde och förbereder för att trafiksignalerna ska kunna ta mot anrop från bussarna, säger Sampo Hinnemo, trafikplanerare vid Uppsala kommun.
På andra håll i landet har metoden, enligt studier, sänkt utsläppen av koldioxid och förkortat restiden med bussarna, eftersom stopptiden vid rödljus förkortas. Men det är en knepig balansgång att samtidigt undvika alltför långa restider för övrig trafik. Luthagsesplanaden är tidvis hårt trafikerad och risken finns att bilister tar andra vägar som är mer känsliga för trafikökning.
Kommunen planerar även att införa särskilda kollektivtrafikfält för bussar i linjetrafik på delar av Luthagsesplanaden. Om planerna förverkligas blir de högra körfälten i varje riktning reserverade för stads- och landsortsbussar. På så vis flyttas merparten av trafiken längs gatan längre bort från husfasaderna, med följd att bullret minskar i bostäderna.
Första steget är en studie för att avgöra om det alls är möjligt att anlägga bussfält på Luthagsesplanaden och i så fall vilka delar av gatan som är lämplig, utan att korsningar blockeras av bilköer.
– En kvalificerad gissning är att sträckan västerut, där det finns särskilda vänstersvängfält, är lämpligast. Längre in mot centrum kan det vara svårare att genomföra, säger Sampo Hinnemo.
Den sträcka som ska utredas är totalt 2 kilometer i varje riktning. Går planerna i lås kan bussfält och nya trafiksignaler tas i drift under nästa år.