Varje år släpps omkring 300 nya kokböcker i Sverige. Liselotte Forslin, matstylist och matskribent i UNT är författaren bakom ständigt nya titlar.
– Det har varit väldigt hippt med kokböcker ett bra tag nu i Sverige. Intresset för matlagning är enormt, säger Liselotte Forslin.
Efter att tv-kockarna gjorde sina intåg i vardagsrummen i slutet av 1990-talet och kokboksboomen körde igång på allvar har kokboksbranschen växt till en jätteindustri. Vi köper kokböcker för 300 miljoner kronor per år och vi leder världsligan när det gäller utgivna kokböcker per capita. Under vissa år har en kokbok per dag getts ut i Sverige. Liselotte Forslin märker ingen avmattning i den pågående kokbokstrenden utan tror att den kommer att hålla i sig ännu ett tag.
– Det kommer hela tiden nya trender inom mat, man tror att det finns kokböcker om allt men så blir det plötsligt inne med något nytt vilket leder till nya kokböcker, säger hon.
En ny trend för i år är till exempel böcker om cup cakes (söta muffins med glasyr) och färgglada makroner (marängliknande bakverk).
Liselotte Forslin har gjort 15 egna kokböcker, den senaste med titeln Junk Food på riktigt. Hon har även utvecklat recept och stylat matbilder i andras böcker såsom Grilla med Salming, Välkommen hem till Maria Montazami, och Mat, minnen och golf med Annika Sörenstam. I dag har det blivit en självklarhet för kockar, artister, andra kändisar samt var och varannan som varit med i tv ett par gånger att göra en egen kokbok. Det kan ge intryck av att det är lätt gjort att slänga ihop en kokbok. Helt fel, enligt Liselotte Forslin.
– Det är ett enormt jobb, ofta med stora våndor och många månaders arbete. Först ska recepten skrivas, och därefter måste maten provlagas och fotograferas. Det är tidskrävande, säger hon.
Den jobbigaste biten i framställandet av en kokbok tycker Liselotte Forslin är korrekturläsningen.
– Jag har stora våndor innan jag släpper i väg en bok. Hur noggrann man än är kan man ge sig på att något litet fel smugit sig in, säger hon.
Däremot att styla och arrangera maten för fotografering är den roligaste, om än den mest tidskrävande biten, tycker hon. Liselotte Forslins mål med stylingen är att maten ska se aptitlig ut utan att vara jättetjusig och att den inte ska se svår ut att göra.
– Jag använder gärna gammalt porslin så att man för en hemma-känsla. Och jag låter gärna smulor och örter ramla ner på bordet omkring maten. Det ska inte se ut som att man är på restaurang, utan man ska tänka: det här klarar jag av att göra, säger hon.
Liselotte Forslin är noga med äktheten i bilderna.
– Det är aldrig fusk när jag stylar, vi äter allting efteråt, säger hon.
Globalt ges det ut cirka 26 000 kokböcker per år. Liselotte Forslin, tycker att svenska kokböcker och mattidningar håller hög kvalitet över lag.
– Många av våra böcker är riktiga praktverk med vackra bilder och fantastisk formgivning. I Italien och Spanien hänger man inte med alls. Där är bilderna ofta oinspirerande och gyttriga med dåligt ljus. England och USA ligger däremot långt framme liksom Sverige, säger hon.
Den mest sålda kokboken i Sverige är Vår kokbok som gavs ut första gången 1951 och nu har sålts i 2,3 miljoner exemplar. Den utkom för 25:e gången år 2009 och ses som en genuin standardbok. Annars är många kokböcker i dag lika mycket en story, ett koncept och ett byggande av ett varumärke som en receptsamling, lika mycket en coffee table-bok som en kokbok.
– Det är roligt att det finns så otroligt mycket vackra kokböcker där man har satsat på bilderna. Något som också är väldigt positivt med kokbokstrenden är att medvetenheten kring maten vi äter har blivit stor, säger Liselotte Forslin.
Hon menar att det blir allt viktigare för oss att veta hur maten är tillagad och var råvarorna kommer ifrån.
– Jag tror att vi vill tillbaka till äktheten och ursprunget när det gäller vad vi äter. Men samtidigt finns det något paradoxalt i hajpen för matlagning och kokböcker: Vi köper mängder av kokböcker, tittar på matlagningsprogram och gör om våra kök, men samtidigt lagar vi allt mindre mat hemma, säger Liselotte Forslin.
Vad blir nästa kokbokstrend?
– Det är svårt att säga. Kanske böcker om att laga mat på hela djuret. Eller något med hälsa, kanske något om att käka alger, säger Liselotte Forslin.