Många cyklande Knivstabor har uttryckt besvikelse över gångbron som Trafikverket ska bygga över järnvägsspåren vid Knivsta station. Enligt kommunalrådet Peter Evansson (S) har Trafikverket inte följt vad de kommit överens om.
– Från början kom vi överens om att de får stänga av plankorsningen mot att de bygger en gång- och cykelbro och ett tak över perrongen. Enkelt uttryckt är vi inte nöjda. Det här är varken vad vi sagt eller behöver. Vi har ingen påverkan på Trafikverkets budget eller beslut, men förhoppningen var att de skulle uppfylla vår överenskommelse, säger Peter Evansson.
Det finns en gångtunnel 150 meter norr om den planerade bron. Peter Evansson menar att den inte alls räcker, eftersom kommunen har stora byggplaner väster om järnvägen.
– Det blir väldigt trångt i tunneln och upplagt för olyckor när det är mycket trafik, säger han.
Mattias Gyllenswärd är den på Trafikverket som har planerat bron. Han delar inte Peter Evanssons bild.
– Vi har inte brutit någon överenskommelse. Vi har haft en löpande dialog och provat olika lösningar. Vi tyckte att ramperna blev för stora och valde en lösning med bredare, flackare trappor och stora hissar. Vi har varit överens med kommunen om att inte gå vidare med ramper, utan anpassa konstruktionen för att kunna sätta dit dem senare. Det var ingen överraskning när de såg gestaltningen i våras, säger han och tillägger att tak över perrongen visade sig vara svårt att genomföra.
Mattias Gyllenswärd säger sig först nu ha blivit varse hur mycket Knivsta kommer att växa framöver.
– Vi ser ett ökat behov av en cykelöverfart och tittar på en lösning, säger han.
Det kan alltså bli ramper i alla fall?
– Ja, vi jobbar för att hänga på ramper när vi ser att behovet kommer, svarar han.
Enligt projektledaren tar ramperna två år från beslut till verklighet. Kan de vara på plats om två år?
– Det beror på vad det står i detaljplanen och när vi får loss finansiering, svarar Mattias Gyllenswärd.
Ramperna skulle behöva bli 180 meter långa för att få rätt lutning. Kostnaden uppskattas till 20–30 miljoner kronor. Peter Evansson anser att Trafikverket ska bekosta det. För Mattias Gyllenswärd är det inte lika självklart.
– Vi kommer naturligtvis att bära en del av kostnaden, men hur mycket är något vi får titta på tillsammans med kommunen, säger han.