– Jag märker stor skillnad på antalet besökare som kommer till puben. Och de krogar i främst Uppsala som jag levererar öl till nybeställer inte, berättar företagets grundare och ägare Daniel Ceder.
Tidningen skrev nyligen om ett bryggeri i Knivsta som når framgång, men för det lilla hantverksbryggeriet Beer Monkey på Centralvägen i Knivsta är det tuffa tider på grund av coronasmittan. Därför funderar Daniel Ceder över hur han ska få företaget att gå runt.
– Då slog det mig att jag kan sälja presentkort för att få in en intäkt nu och leverera en upplevelse senare när coronaproblematiken har lagt sig.
Via Facebook har han skrivit ett inlägg och annons som fått stort gensvar på bara några dagar. Även om Daniel Ceder i dag inte kan tala om för kunderna vilka datum som ölprovningarna kommer ske, har många ändå valt att köpa presentkort.
– Det är väldigt upplyftande och stärkande att så många sett mitt inlägg. Jag blir rörd över den stöttning som jag fått. Jag har lagt ner mitt hjärta och själ i bryggeriet under många år, så att få sånt gensvar från människor värmer verkligen.
Daniel Ceder startade bryggeriet Beer Monkey för fyra år sedan. All öl brygger han brygger själv. För 1,5 år sedan flyttade han till större lokaler vid gamla brandstationen där han även har servering och taproom.
– Ambitionen är att leva på något jag brinner för och det har gått enligt plan hittills. De senaste veckorna har det gått utför, men att se att folk bryr sig ger hopp.