Vikingar ska lyfta Knivsta

NYHETER. Knivsta kommun ska marknadsföras med vikingar. Det hoppas i alla fall Destination Uppsala som just nu genomför en förstudie, där fem uppländska affärsutvecklingsmål undersöks. Idén pressenterades för allmänheten och näringslivet på Bokfickan den 31 maj.

Knivsta2014-02-18 15:52

”Internationell affärsutveckling med vikingar som tema” är namnet på förstudien som finansieras med pengar från Europeiska regionala utvecklingsfonden och Region Uppsala.
- De finns ett mycket stort internationellt intresse för vikingatida produkter, säger Bengt Johansson, projektledare på företaget Itura.

Gamla Uppsala, Valsgärde och Broborg i Knivsta är några av platserna som är tänkta att lyftas fram. Tanken är att de lokala näringsliven parallellt ska utveckla ett närverk med olika vikingaprodukter och tjänster.
Vikingabyar, temaparker, övernattning i vikingamiljöer och besök vid fyndplatser är några önskemål som framkommit i de undersökningar som gjorts bland utländska turister.

Att Broborg, som är en av Upplands märkligaste fornborgar, är cirka 500 år äldre än vikingatiden och helt saknar arkeologiska kopplingar till vikingar är enligt Brita Zetterberg Blom från Destination Uppsala inget problem. I Broborgs fall hänvisar man till en saga från 1800-talet om en vikingahövdings dotter.
- Vi kallar det för vikingar med förfäder. Från Broborg finns sägnen om Grimsa, dottern till en vikingahövding, som brann inne i borgen. Grimsa finns gravlagd i en hög intill fornborgen. Idén är att en person från den vikingatida sägnen på plats ska berätta om sin tid för besökarna, säger Brita Zetterberg Blom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!