”Vidrigt äckliga toaletter med avföring både på toastol, golv och vägg (?), inget toalettpapper osv. När det är soligt, fint och så mycket folk på badet borde man städa och hålla efter vid fler tillfällen varje dag.”
Den upprörda badgästen skickade in klagomålet via e-post till kommunen en lördag i mitten av augusti. Två dagar senare framfördes dessutom kritik mot överfulla soptunnor vid Brunnbybadet och att det saknades toalettpapper även där.
När UNT två veckor senare kontaktar kommunen känner ansvarig chef inte till kritiken.
– Jag vet ingenting. Just den här kritiken har jag missat eftersom jag hade semester då, säger Carin von Köhler, tf park- och naturchef på Knivsta kommun.
Vad tänker du om klagomålen?
– Det är förstås beklagligt. Vi städar toaletterna vid badplatserna varje vardag under badsäsongen fram till att besökstrycket minskar. Toaletterna ska förstås hållas rena och fräscha och vi är tacksamma om medborgarna hör av sig till kommunens kontaktcenter så att vi kan städa omgående när det behövs.
Carin von Köhler återkommer till UNT några dagar senare och säger att toaletterna vid Särstabadet städades så fort kommunen fick kännedom om kritiken. Enligt henne handlar det aktuella klagomålet om ”en engångsföreteelse där någon smutsat ner dassen”.
Vad betyder det?
– Det är lite oklart. Men det har funnits bajs utanför toalettstolen.
Misstänker ni att någon medvetet smutsat ner toaletterna?
– Nej, det tror jag inte är fallet.