Victor till VM i Italien

MOTOR. Ifjol kom han fyra under debutåret i klassen Rotax Max Junior. I år var målet att vinna och därmed bli Sveriges representant vid VM i Italien. Och det lyckades Victor Bouveng med.

Knivsta2014-02-18 15:51

Rotax är världens största tävlingsklass i karting och Rotax Max Challange består av åtta deltävlingar runt om i landet från april till oktober. Cirka 45 förare har varit med och tävlat om mästerskapet. Gokartarna har 125-kubiksmotorer och en toppfart på 120 kilometer i timmen. Inför den sista deltävlingen i Linköping ledde Victor Bouveng, men det fanns en förare som kunde snuva honom på totalsegern.
- Jag var snabbast på tidskörningen och ledde kvalheaten från start till mål. I förfinalen körde Philip Morin från Luleå, som hotade mig i sammandraget, upp sig till en andraplats, sa Victor Bouveng och fortsatte:
- I finalen gällde att jag måste vara sämst trea i mål. Jag släppte förbi Philip Morin för att inte ta några risker och låg sedan bara och bevakade min andraplats, sa han.

Totalsegern, efter sju pallplatser på åtta starter varav tre segrar, innebar inte bara äran utan också en biljett till världsfinalen i italienska La Conca den 15-21 november.
- Det kommer bli riktigt tufft med 62 förare från 55 olika länder, säger Victor Bouveng.
Konkurrensen i Europa är stenhård. Victor har kört flera tävlingar på Euro Challange-touren under året med blandade resultat. Bäst gick det på en tävling i Österrike i juli där han slutade på åttonde plats av 60 startande.
- Det har gått upp och ner. Jag har haft farten men inte nått resultaten. Det är alltid trångt i starterna och det gäller att ha lite tur, vilket jag inte har haft, säger Victor Bouveng.

Det faktum att han är längre och tyngre än alla andra förare i hans ålder ställer också till problem.
- Minivikten för gokarten plus förare är 145 kilo. De flesta ligger runt 147, medan jag får ihop 150 kilo. De kilona gör två till tre tiondelar per varv, vilket är hur mycket som helst i vår sport, säger Victor Bouveng.
Årets nationella framgångar gör att det inte blir en fortsättning inom gokarten. Just nu funderar han på vilken racingklass det ska bli istället. Det finns två tänkbara alternativ: Radical och Formell Renault.

Radical är Sveriges snabbaste racingklass. Bilarna väger 400 kilo och en motorkraft på 210 hästkrafter.
- Jag har varit och provkört på Mantorp Park. De går från 0 till 100 på 2,7 sekunder. Vilken fartkänsla. Det händer verkligen något när man trycker på gasen. Jag toppade på 240 kilometer i timmen, säger 14-årige Victor Bouveng.
Formell Renault ser ut som Formel 1-bilar, men är mindre både storleksmässigt och när det gäller motorkapacitet.
- Jag ska testa hur de känns senare i höst, säger han.

Oavsett vilken av klasserna det blir så krävs det mellan 500000 och en miljon kronor för att kunna köra en säsong, så det gäller att ha även andra talanger än de rent förarmässiga.
- Det kostar alltid i början. Oftast får man testköra under ett år. Presterar man bra eller bättre än stallets försteförare får man förhoppningsvis en bättre sits nästa säsong. De bästa förarna är helsponsrade och kör gratis, säger Victor Bouveng, som nu jagar möjliga samarbetspartners tillsammans med sina anhöriga.
- För att lyckas är det på sitt sätt viktigare att kunna prata, föra sig och skaffa nödvändiga kontakter än att vara en bra förare. Så ser verkligheten ut, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om