Vassunda flygfält vill bygga ut – oro för byggtrafik

Vassunda flygfält kanske ska byggas ut och förstärkas. Det gör att väg 255 snarast måste åtgärdas, enligt närboende.

Vassunda flygklubb har ansökt hos Knivsta kommun om att bland annat få höja marken på flygplatsen för att undvika översvämning.

Vassunda flygklubb har ansökt hos Knivsta kommun om att bland annat få höja marken på flygplatsen för att undvika översvämning.

Foto: Rolf Hamilton

Knivsta2021-12-19 19:30

UNT har i tidigare artiklar skrivit om den trafikfarliga sträckan av väg 255 Vassunda–Flottsund. Här finns nu fartkameror, men långa sträckor saknar vägren och en cykelväg har flera gånger prioriterats ner i regionens och Trafikverkets planer. Alla som bor i den här delen av Knivsta kommun kan varken cykla eller gå utmed vägen utan att riskera livet.

Att Vassunda flygklubb ansökt om att få bygga ut sitt flygfält är ytterligare ett argument för att här snabbt behövs en cykel- och gångväg eller i värsta fall bara en breddad vägren på sträckan mellan Gurresta och Edeby. Det anser, Alf Ahlstedt, en av dem som bor nära väg 255. Han skickade häromdagen in ett remissvar på den föreslagna infrastrukturplanen för åren 2022–2033.

– Om flygklubbens ansökan beviljas innebär det en kraftig ökning av trafik mellan Märsta och Edeby. Här kommer att gå cirka 150–220 lastbilar per dygn framöver. Det är en stor trafikökning på en smal väg med barn och äldre som ska ta sig till buss, skolskjuts och fritidsaktiviteter, säger Alf Ahlstedt.

undefined
Alf Ahlstedt, en av dem som bor nära väg 255, är oroad över att den tunga byggtrafiken ska skapa fler olyckor och incidenter om ingen cykelväg byggs utmed väg 255, eller om ingen breddning av vägrenen sker mellan Gurresta och Edeby.

På vägen går idag många fordon med varierande hastigheter. A-traktorer, motorcyklar och lantbruksmaskiner blandas med stressade bilister som kör om i farliga lägen.

Enligt den ansökan som flygklubben har lämnat in till Knivsta kommun kommer arbetet med att förstärka flygfältet att pågå i max fyra år. Först ska cirka 60 000 kubikmeter fyllnadsmassor, bestående av jord, sten, grus, betong och asfalt transporteras till platsen. Syftet med ansökan är i första hand att höja marknivån då den västra delen av området översvämmas vid kraftiga regn.

Den nya landningsbanan kommer enligt ansökan att vara gräsbeklädd och bli 33 meter bred inklusive en sidoväg. Här kommer också att anläggas en slänt och nya infartsvägar. Området kommer att bli i medel cirka 1,5 meter högre än i dag och dubbelt så stort som idag.

Idag finns enmotoriga flygplan och en helikopter på flygplatsen. Här finns även några mindre hangarer som UNT tidigare rapporterat om, då två av hangarerna uppfördes utan bygglov.

Alf Ahlstedt vill nu att regionen agerar innan fler lastbilar eventuellt börjar trafikera väg 255.

– En uppprioritering av cykelbanan mellan Gurresta och Flottsund är önskvärd. Ett minimikrav är att vägrenen breddas kraftigt från Gurresta fram till nuvarande flygfält, anser Alf Ahlstedt som annars befarar en ökning av olyckor och incidenter utmed vägen.

Karta: Vassunda flygfält
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!