Värdegrund temat på Knivstaskola

För att värdegrunden på en skola ska spela en roll i verkligheten måste alla förstå den. Det har Segerstaskolan i Knivsta tagit fasta på, hela första veckan på terminen har eleverna arbetat med att förstå och förklara skolans fundament.

Sara Bromark och Malin Ahlqvist diskuterar upplägg. I bakgrunden är Joakim Karlsson, Alexander Forsgren, Joakim Sjöholm och Hugo Lindell i full gång med att testa sitt spel.

Sara Bromark och Malin Ahlqvist diskuterar upplägg. I bakgrunden är Joakim Karlsson, Alexander Forsgren, Joakim Sjöholm och Hugo Lindell i full gång med att testa sitt spel.

Foto: Erik Leijonhufvud

Knivsta2008-01-12 10:01
En skolas värdegrundsarbete kan se mycket olika ut: ett utdrag ur läroplanen, ett papper med tio budord på väggen eller tjock pärm med olika dokument, väl inskjuten i en hylla.
Eller så kan det utformas som på Segerstaskolan där alla, personal och elever, borrat ner sig i begreppet för att förstå och få en konkret relation till ordet värdegrund, som brukar översättas som ett "kollektivs gemensamma etiska grundvalar".

Johanna Hedqvist, som varit med och drivit projektet, säger att en viktig utgångspunkt har varit att få eleverna delaktiga för att värdegrunden ska kännas värdefull. Tillsammans med kollegorna Mikael Finn och Eva-Maj Löfgren har hon delat upp skolans värdegrund i olika delar, för att det inte ska kännas för stort. Varje årskull har fått en liten del av kakan som de ska konkretisera och redovisa. Till hjälp har de fått speciella startpaket med inspiration och konkreta tips. Och noggranna förberedelser har burit frukt.
- Det har gått över förväntan, alla satte i gång direkt med jobbet, säger Eva-Maj Löfgren som tycker att eleverna visat upp en fantastisk kreativitet.

När projektet redovisades på fredagen fanns sånger, dikter, film, dans, dramatik och ett sällskapsspel på menyn.
Hugo Lindell har varit med och utvecklat sällskapsspelets idé och förklarar att man spelar i två lag och att det så fort som möjligt gäller att komma på vilka ord som finns på lappar. En beskriver ordet, utan att säga det. En gissar.
Hugo Lindell testar UNT:
- Den personen som bestämmer över lärare och elever, säger han.
Ordet rektor kopplas till värdegrunden genom en diskussion om ordet. Man ska vara snäll mot rektorn, säger de. Andra ord som finns i spelet är klasskamrat, skolgård och skomaterial. Till varje ord kopplas skolans värdegrund.

Men trots konkretiseringen av skolans ramverk för relationer, uppträdande och regler är ordet värdegrund inte helt lätt att förklara. En av killarna i sällskapsspelsgruppen stakar sig lite och en annan säger rakt ut att det är svårt.
Men det finns tid att smälta veckans jobb och redovisningar. Varje vecka ska eleverna få möjlighet att skriva i speciella reflektionsböcker och plocka tips från en speciell låda.
På Segerstaskolan känns värdegrundsarbetet som en ständig rörelse, som aldrig stannar upp.
- Värdegrunden ska inte vara något som vuxna bara satt ner på ett papper, säger Johanna Hedqvist.
Fakta:
Skolan vilar på demokratins grund

Inledningskapitlet i Lpo 94 (Läroplan för det obligatoriska skolväsendet) tar upp skolans värdegrund. Här står att skolans verksamhet "utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar". Här står om människors lika värde, om jämställdhet mellan kvinnor och män och om solidaritet med svaga - värden som "skolan ska gestalta och förmedla".
(Källa: Lpo 94)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!