Under nästan en månads tid har gång- och cykelbanan utmed väg 1046 varit avstängd på grund av översvämning. Sedan i förra veckan har även vägens ena körbana täckts med vatten, i den så kallade Tomtakurvan.
– Följden blir trafikfarliga situationer där barn och ungdomar på väg till och från Ängbyskolan och Vassunda sporthall tvingas ut på vägen, berättar en Vassundabo.
Bussar och bilar har på samma ställe flera gånger varit nära att kollidera när förare väjer för vattnet.
Både vägen och gång- och cykelbanan tillhör Trafikverket. Det var endast fem år sedan som cykelbanan byggdes. När den för några veckor sedan svämmades över var Trafikverket ute och spärrade av cykelvägen. Men efter det har inget hänt.
Enligt Alexander Jonsson, Knivsta kommuns chef för gata och avfall, har kommunen haft en dialog med Trafikverket.
– Vi var i förra veckan i kontakt med dem. De sa att de eventuellt skulle sätta upp tillfälliga trafikljus som dirigerar om biltrafiken till en vägbana, säger Alexander Jonsson.
Han håller med de invånare som klagar på trafikfaran.
– Ja, det blir trångt och det kommer fordon i hög fart. Om de väjer för vattnet kan det gå riktigt illa, plus att fordon kan få sladd.
Han säger att kommunen kommer fortsätta fråga Trafikverket om kortsiktiga och långsiktiga åtgärder.
– Vi vill att gång- och cykelbanan och vägen ska vara trafiksäkra och fullt funktionsdugliga. Vägen är den enda väst-östliga länken som klarar den här trafikmängden till Knivsta tätort och till E4 för alla som kommer västerifrån.
Enligt närboende så har vägen sjunkit efter att Trafikverket höjde den för över 20 år sedan. Dessutom är det enligt dem dåligt röjt i vattendragen mellan Knivstaån, Tomtasjön och Brantshammarsjön.
Borde vägen höjas?
– Det kan vara en tänkbar åtgärd, men det har inte diskuterats några konkreta åtgärder än. Vi kommer fortsätta vår dialog med Trafikverket. Vägen är viktig för alla Knivstabor som ska ta sig mellan väg 255, Knivsta och E4, säger Alexander Jonsson.
Trafikverkets svar till UNT är att de med hjälp av trafikljus kommer att stänga av ett körfält.
"Det ska vara ett återkommande problem, dock är det extra mycket vatten i år. Frågan har lyfts vidare internt för att se över större åtgärder. Exakt hur eller vad det blir har vi inte svar på i dagsläget, skriver kommunikatören Lii Hylander.