Om två veckor startar Moderaternas interna val inför kommunvalet. Alla medlemmar får rangordna sina kandidater. Därefter ska en nomineringskommitté välja vilka de anser ska hamna högst på partiets valsedel.
I dag toppar kommunstyrelsens ordförande Klas Bergström (M) listan. Han meddelade nyligen att han siktar på riksdagen, men om han inte når dit kan det bli strid om förstaplatsen i Knivsta.
Om M får många mandat, vilka vill du samarbeta med?
– Förstahandsvalet är KD, C och L. Sedan får vi se vad resultatet i valet blir, säger Thor Övrelid, 37, som i dag är ordförande för M i Knivsta, vice ordförande i kommunfullmäktige och till vardags arbetar på Moderaternas riksdagskansli med utrikes-, försvars- och EU-frågor.
Han har tidigare tagit initiativet till en arkitekturpolicy i kommunen.
– Det är viktigt hur byggnader ser ut och att småstaden ger ett värde till alla som bor här. Det får vara slut på plast och betong, säger Thor Övrelid, som vill lugna ner utbyggnadstakten.
Just utbyggnadstakten är den fråga som idag splittrar den borgerliga alliansen. KD och L, som i dag sitter i opposition, är bland dem som vill ha en lugnare takt.
– Fyrspårsavtalet är i grunden bra, men omfattningen är för stor. Tiden står aldrig still. Saker händer och förändrar. Politikens uppgift är att lyssna och vara ödmjuk.
Hur vill du att det byggs i Knivsta?
– Jag vill att det ska ske mer ordnat än i dag. Just nu byggs det på flera ställen samtidigt vilket inte är bra för framkomligheten.
Han vill att mark reserveras för bredare vägar och att arbetet med en bro i höjd med CIK snabbas på.
– Vi är fortfarande ett pendlarsamhälle och många behöver skjutsa sina barn och få ihop livspusslet. Vår uppgift som politiker är att underlätta livet för Knivstaborna. Det är inte bilen som är klimatets fiende utan utsläppen.
Mer arkitektur och mindre hus är två av hans ledord.
– Av ekonomiska skäl vill många exploatörer idag bygga små hyresrätter. Det håller inte i längden för kommunen. Vi måste mycket snart enas om att vi byggt vår sista lilla hyresrätt på mycket lång tid givet de nästan 1 000 som är på väg fram. Undersökning på undersökning visar att vi vill bo i villor, då ska vi möjliggöra det.
Samtidigt anser han att det är självklart att det byggs tätare i närheten av tågstationerna.
– Men det ska göras snyggt och tillföra värden för oss som bor här eller flyttar hit.