Inom kort ska Trafikverket börja undersöka var bästa lägena är för på- och avfarter från E4 till södra delarna av Uppsala och norra delarna av Knivsta.
– Uppsala behöver en trafikplats nära Bergsbrunna när det byggs ut och vi behöver en i närheten av vårt utbyggnadsområde i norra Alsike, kanske vid Mora stenar, säger Peter Evansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Knivsta.
Enligt Roger Pettersson, samhällsplanerare på Trafikverket, är det kommunerna som ska finansiera nya anslutningar till E4.
– I fyrspårsavtalet ingår att vi ska ta fram de nya trafikplatserna, medan kommunerna ska betala. Det vill säga om de nya vägarna som ansluter inte kommer räknas som regionalt viktiga, för i sådana fall är det staten som betalar, säger Roger Pettersson.
Det Trafikverket nu ska göra är att titta på de förslag på lägen som Uppsala och Knivsta kommuner lämnar in. Sedan ska de avgöra vilka lägen som är lämpliga. Det är alltså inte klart än om det blir en gemensam, eller två trafikplatser för Bergsbrunna och norra Alsike.
Vad avgör om det blir en eller två nya trafikplatser?
– Det brukar vara cirka 2 kilometer mellan trafikplatser på motorvägarna. Dels för att framkomligheten inte ska störas, men mest av kostnadsskäl. En trafikplats kostar kring 80 miljoner kronor, säger Roger Pettersson.
Peter Evansson säger att det optimala är om Uppsala och Knivsta hittar en gemensam plats för motorvägsanslutningen.
– Men det bästa läget för Uppsala kan bli en för lång omväg för Alsikeborna att köra och tvärtom. Därför vet vi inte än om det blir två nya påfarter eller en bra kompromiss mitt emellan de två områdena, säger Peter Evansson.
Är ni säkra på att det blir en ny påfart?
– Ja, eftersom det finns med i fyrspårsavtalet. Även byggandet av en järnvägsstation i Alsike finns med. Senast år 2029 ska stationen byggas, säger Peter Evansson.
Nu gäller det enligt honom att koordinera järnvägsbyggen, vägbyggen och bostadsbyggen med varandra.
– Ja, det är sagt att Trafikverket ska anpassa sina åtaganden efter utbyggnadstakten. Samtidigt kommer en ny motorvägsanslutning att behöva finnas på plats i ett tidigt skede så att all byggtrafik inte måste åka igenom befintliga bostadsområden.
Tidigast år 2025 kommer trafikplatsfrågan att vara löst, enligt Roger Pettersson.
– I bästa fall kan vi vara klara om cirka fyra år, men om det exempelvis blir överklaganden eller om det hittas fornlämningar kan det dröja längre.