Om fem år ska den nya motorvägspåfarten mellan Knivsta och Uppsala stå klar, något som UNT tidigare har rapporterat. Förslaget är att Uppsala kommun betalar hela byggsumman på 120 miljoner kronor, i stället för att Knivsta är med och betalar en tredjedel som var den ursprungliga uppgörelsen.
På frågan om Uppsala kommun är nöjd med uppgörelsen, svarade kommunstyrelsens ordförande i Uppsala Erik Pelling (S) nyligen så här i UNT:
– Ja, vi är överens och tycker att det är en rimlig lösning utifrån hur behovet ser ut. Uppsala kommun behöver få den här trafikplatsen klar snabbast.
Nu framkommer också att Uppsala kommun inte bara behöver trafikplatsen tidigare för att trafiken till järnvägsutbyggnaden med mera kring Bergsbrunna ska kunna flyta på. Uppsala är även i behov av industrimark för att kunna ta emot fler företag inom bland annat life science.
I avtalet kring trafikplatsen (som nyligen godkändes av Uppsala kommunfullmäktige och ska tas upp i Knivsta kommunfullmäktige 21 november) står så här:
”Delar av marken vid kommungränsen har bedömts vara lämplig för utveckling av ett större framtida verksamhetsområde”.
Den mark som bland annat avses är ett område som i dag är innanför Knivsta kommuns gräns, men som Uppsala kommun tidigare har köpt av en privat markägare. Marken som kommer att säljas eller hyras ut till företag blir en ny intäktskälla för Uppsala kommun, något som Knivsta kommuns företrädare inte kände till när de skrev på avtalet om trafikplatsen.
Utöver att Knivsta kommun därför nu slipper betala 40 miljoner kronor till trafikplatsen så får Knivsta även en tioårig option, det vill säga rätt att köpa en bit mark i det område som i fyrspårsavtalet kallas Nysala. Bytet innebär att Knivsta får mer mark att bygga bostäder på nära järnvägen, intill Lunsenskogen och nära en plats som under spårbygget ska förberedas för att vid behov få en station, utöver de två stationer som ska byggas mellan Uppsala och Knivsta.
”Genom att reglera in Nysala i Knivsta kommun kan kommunen med egen rådighet utveckla Nysala med bostäder i direkt anslutning till Lunsen och med cykelavstånd till både Alsike och Bergsbrunna… Området är en potential för kommunens hållbara framtida bostadsförsörjning”, står det i Knivsta kommuns underlag inför beslutet.
Summan av kardemumman blir att kommungränsen flyttas cirka en kilometer söderut från en punkt norr om Mora stenar och intill järnvägen kan gränsen ändras norrut.