Kommungränsen flyttas – planer på stort företagsområde

Knivsta och Uppsala vill flytta kommungränsen.
– Uppsala är i stort behov av mark åt företag, säger en person som är insatt i affären.
Resultatet blir också att Knivsta kommun kanske får till nya bostäder i Nysala, nära Lunsen.

Så här föreslås de nya kommungränserna bli. Den orange prickade linjen är nuvarande kommungräns. Mellan nuvarande kommungränsen och den mörkblå linje 2 är det markområde som Uppsala kommun utökar sin kommun med. Området mellan linje 1 och kommungränsen är en del av Nysala som Knivsta kommun får förköpsrätt på.

Så här föreslås de nya kommungränserna bli. Den orange prickade linjen är nuvarande kommungräns. Mellan nuvarande kommungränsen och den mörkblå linje 2 är det markområde som Uppsala kommun utökar sin kommun med. Området mellan linje 1 och kommungränsen är en del av Nysala som Knivsta kommun får förköpsrätt på.

Foto: Knivsta kommun

Knivsta2024-11-15 20:00

Nyheten i korthet

  • Knivsta och Uppsala kommuner planerar att flytta kommungränsen för att skapa utrymme för ett stort företagsområde, då Uppsala behöver mer mark för företag.
  • Uppsala kommun kommer att betala hela byggsumman på cirka 120 miljoner kronor för en ny motorvägspåfart mellan Knivsta och Uppsala, istället för att dela kostnaden med Knivsta.
  • Knivsta kommun får i gengäld en tioårig option att köpa mark i Nysala för att bygga fler bostäder, vilket kan bidra till kommunens framtida bostadsförsörjning.

Om fem år ska den nya motorvägspåfarten mellan Knivsta och Uppsala stå klar, något som UNT tidigare har rapporterat. Förslaget är att Uppsala kommun betalar hela byggsumman på 120 miljoner kronor, i stället för att Knivsta är med och betalar en tredjedel som var den ursprungliga uppgörelsen.

På frågan om Uppsala kommun är nöjd med uppgörelsen, svarade kommunstyrelsens ordförande i Uppsala Erik Pelling (S) nyligen så här i UNT:

– Ja, vi är överens och tycker att det är en rimlig lösning utifrån hur behovet ser ut. Uppsala kommun behöver få den här trafikplatsen klar snabbast.

undefined
Ny kommungräns och plats för nytt företags- och industriområde mellan Knivsta och Uppsala. Företagsområdet kommer enligt Uppsala kommuns planer att ligga på västra sidan om E4. Området avgränsas i söder från en linje strax söder om Mora stenar och i norr ungefär där Danmarks gärde börjar.
undefined
Kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S) har tidigare sagt att trafikplatsen behöver stå klar senast 2029 eftersom det kommer bli mer trafik in mot den nya stationen Södra Uppsala då.
undefined
De sista kommunala industritomterna i Uppsala håller på att säljas, och företag kan behöva vänta till 2027 för nya tomter, något som UNT rapporterat tidigare. Även i Grönviken (på bilden) planerar Uppsala kommun ny industrimark.

Nu framkommer också att Uppsala kommun inte bara behöver trafikplatsen tidigare för att trafiken till järnvägsutbyggnaden med mera kring Bergsbrunna ska kunna flyta på. Uppsala är även i behov av industrimark för att kunna ta emot fler företag inom bland annat life science.

I avtalet kring trafikplatsen (som nyligen godkändes av Uppsala kommunfullmäktige och ska tas upp i Knivsta kommunfullmäktige 21 november) står så här:

”Delar av marken vid kommungränsen har bedömts vara lämplig för utveckling av ett större framtida verksamhetsområde”.

Den mark som bland annat avses är ett område som i dag är innanför Knivsta kommuns gräns, men som Uppsala kommun tidigare har köpt av en privat markägare. Marken som kommer att säljas eller hyras ut till företag blir en ny intäktskälla för Uppsala kommun, något som Knivsta kommuns företrädare inte kände till när de skrev på avtalet om trafikplatsen.

undefined
"Knivsta kommer att bygga anslutningsväg i den egna geografin. Nu återstår för kommunen att analysera när det finns behov av anslutningsvägen och hur den ska finansieras", sa kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette tidigare till UNT angående den nya trafikplatsen vid E4.

Utöver att Knivsta kommun därför nu slipper betala 40 miljoner kronor till trafikplatsen så får Knivsta även en tioårig option, det vill säga rätt att köpa en bit mark i det område som i fyrspårsavtalet kallas Nysala. Bytet innebär att Knivsta får mer mark att bygga bostäder på nära järnvägen, intill Lunsenskogen och nära en plats som under spårbygget ska förberedas för att vid behov få en station, utöver de två stationer som ska byggas mellan Uppsala och Knivsta.

”Genom att reglera in Nysala i Knivsta kommun kan kommunen med egen rådighet utveckla Nysala med bostäder i direkt anslutning till Lunsen och med cykelavstånd till både Alsike och Bergsbrunna… Området är en potential för kommunens hållbara framtida bostadsförsörjning”, står det i Knivsta kommuns underlag inför beslutet.

Summan av kardemumman blir att kommungränsen flyttas cirka en kilometer söderut från en punkt norr om Mora stenar och intill järnvägen kan gränsen ändras norrut.

Karta: Rastplats Mora Stenar
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!