Som UNT tidigare rapporterat är Trafikverkets förslag att antingen bygga de två nya spåren utmed nuvarande järnväg genom Knivsta eller att placera två spår utmed E4. Placeras spåren vid motorvägen så befarar Knivstas politiker att det ska minska resandet från Knivsta och leda till ett nedprioriterat underhåll av stationen och nuvarande räls.
I bästa fall kommer det efter utbyggnaden att köra 16 persontåg i timmen (trafikscenario hög) mellan Uppsala och Stockholm. Men att rusta de befintliga spåren ingår inte i projektets budget – något som Knivsta kommun är kritisk till.
– En upprustning av befintliga spår och Knivsta station är inte bara nödvändig, utan en förutsättning för att möjliggöra trafikscenario hög, har kommunstyrelsens vice ordförande Mimmi Westerlund (KD), tidigare sagt till UNT.
På måndag 21 oktober ska kommunen lämna in sitt sista yttrande till Trafikverket angående placeringen av de nya spåren. I förslaget till yttrande står bland annat:
”...för Knivstas pendlare finns inget annat godtagbart resultat givet denna omfattande infrastruktursatsning än att fler snabba regiontåg… stannar på Knivsta C”.
De lokala företrädarna anser att en rustning av stationen även innefattar att plankorsningen strax söder om stationen flyttas och grävs ner.
Så här långt är alla nio partier i Knivsta överens och samtliga tycker att det är viktigt att vara enade.
Men tunnelfrågan splittrar. De styrande partierna har i förslaget skrivit att kommunen vill ha en dialog med Trafikverket om en tågtunnel under centralorten. Här framhålls Varberg som ett gott exempel. Där har kommunen och regionen gått in och medfinansierat en tunnel som byggs av Trafikverket.
På måndag 21 oktober ska det nya yttrandet beslutas i Knivsta kommunstyrelse. Socialdemokraterna vill stryka stycket om en tunnel.
– Ja, vi kommer att lämna in ett ändringsyrkande. Vi tycker absolut att det är bra att vi är eniga om befintlig sträckning, men man bör tro på det man skickar in. Vi står bakom att minimera järnvägens barriäreffekter genom exempelvis bullervallar och övertäckning ovanför bullervallarna, eller nedgrävning utan tak. Men en längre tunnel under Knivsta tror vi inte går att bygga, säger Harriet Swanberg (S), oppositionsgruppledare.
Varför tror ni inte på en tunnel?
– Frågan är vart tågtrafiken ska flytta medan tunneln byggs? Var finns den marken? Förslaget känns inte realistiskt och sedan har vi kostnaden. I Varberg betalar kommunen 391 miljoner kronor. Det är lika mycket som att bygga ett till CIK (Centrum för idrott och kultur). Vi tycker att det finns mycket annat som kommunen behöver dessa pengar till, exempelvis håller vår simhall bara i cirka tio år till.
Är det inte en nackdel om kommunstyrelsen kanske inte blir enig?
– Vi är eniga om att de nya spåren bör byggas utmed befintlig sträckning. Men det känns konstigt att rösta ja till att förhandla om något som vi tycker är orealistiskt. Det är därför vi yrkar på att stryka texten om en tunnel, säger Harriet Swanberg.
Oppositionsrådet Thor Övrelid (M) har en liknande uppfattning.
– Vi hade gärna haft en tunnel under Knivsta, men det är osannolikt att det blir en tunnel eftersom Trafikverket tidigare har svarat att det inte är aktuellt här. Det viktigaste nu är att det råder politisk enighet kring att de ska lägga järnvägen i befintlig korridor. Vi kommer därför inte yrka avslag på yttrandet.