I flera år har boende längs länsväg 1045, eller Trunstavägen som den även kallas, krävt att länsstyrelsen ska sänka hastigheten från 70 till 50 kilometer i timmen, samt 30 förbi Alsike prästgård. Det har UNT berättat tidigare.
Den olycksdrabbade landsbygdsvägen är fem kilometer lång och slingrar sig västerut från Knivsta centrum till länsväg 255. På vissa sträckor är den endast 3,5 meter bred. Här passeras bland annat sju hästgårdar, jordbruk och en handelsträdgård.
– Vägen förbi vår gård är extremt smal och kurvig så här kan man i princip inte köra 70. Om man ändå försöker blir det farligt för oskyddade trafikanter, säger Marie Wrande och berättar om en händelse för några år sedan då olyckan var nära.
– Jag och min dotter leder var sin häst över vägen. Precis innan vår uppfart är det en skarp kurva och ett backkrön och bilen som kommer i hög hastighet hinner nästan inte stanna.
Föraren tvärnitar och Marie Wrande och dottern står kvar med hjärtat i halsgropen.
Trebarnsfamiljen har förutom hästar även får. Nu under sommaren korsas vägen dagligen mot sommarbetet. Oron för att en olycka ska inträffa är ständigt närvarande. Sedan familjen flyttade hit 2016 har tre katter blivit överkörda vid utfarten.
Men störst är oron för att något ska hända barnen, som är i yngre tonåren. När 15-åriga dottern tar en ridtur får hon sällskap av sin mamma.
– Och jag eller min man följer alltid med när barnen ska cykla någonstans. Jag känner mig inte trygg med att de cyklar själva längs vägen. Det är tråkigt, när man bor på landet borde barnen kunna cykla själva till grannarna eller till och med in till Knivsta centrum när de blivit större, säger Marie Wrande.
En augustikväll för ett år sedan krockade en personbil med en UL-buss ett par kilometer bort. Kollisionen var mycket kraftig och den 19-årige bilföraren avled. I bilen satt även två jämnåriga kamrater som skadades allvarligt. Ingen busspassagerare skadades.
Det är omöjligt att veta, men kanske hade utfallet av olyckan blivit annorlunda om fordonen som krockade kört långsammare. Enligt Tomas Fredlund, trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen, är skillnaden stor i skadeeffekt om hastigheten är 50 i stället för 70 km/tim vid en trafikolycka.
– Vid en frontalkrock är det en oerhört stor skillnad, säger han och påpekar att i en modern bil med alla säkerhetssystem är möjligheten att överleva en krock i 70 km/tim generellt ”hyfsat god”.
Men att krocka med en buss försämrar oddsen betydligt.
– Fordonens viktförhållande har mycket stor betydelse. Vid en krock med en buss blir hastighetsförändringen så mycket större, säger Tomas Fredlund.
Det är länsstyrelsen som kan besluta om hastighetssänkningar på 70-vägar utanför tätbebyggt område. Inför beslutet, som väntas i månadsskiftet augusti/september, har både Knivsta kommun och Trafikverket yttrat sig. Kommunen har inget att invända mot att hastigheten sänks.
Men Trafikverket, som är den tyngsta instansen, säger nej.
”Vår sammanvägda bedömning är att det inte finns några förhållanden som är dolda eller kan missbedömas på sträckan och vi anser således att bashastighet 70 km/tim ska gälla fortsatt”, skriver myndigheten som menar att det alltid är bilförarens ansvar att anpassa hastigheten efter rådande vägförhållande.
Enligt Trafikverket kan vägen betraktas som ”självförklarande” eftersom det är ”enkelt” att upptäcka bostadshus och utfarter längs sträckan. Bilförare bör även förstå att barn eller andra oskyddade trafikanter kan tänkas uppehålla sig på eller bredvid vägen, står det i yttrandet.
Marie Wrande håller inte med Trafikverket.
– Att bilister själva ska fatta hur långsamt man måste köra är ett löjligt argument. Då skulle man ju inte behöva ha några hastighetsbegränsningar någonstans, säger hon.
Trafikverket menar dock att många bilister ändå inte följer hastighetsbegränsningar som inte känns logiska.
– Det kan ju stämma på vissa delar av vägen där den är rak och inte så många bor. Så ett alternativ är att bara sänka hastigheten från Alsike prästgård till väg 255, säger Marie Wrande.
Enligt Transportstyrelsens statistik har 16 trafikolyckor med personskador inträffat på väg 1045 sedan 2018. Totalt har 23 personer skadats och en omkommit under femårsperioden. Drygt hälften av de skadade var oskyddade trafikanter, alltså fotgängare (4), cyklister (4), mopedister (4) och en mc-förare.