Tre års kamp för farthinder i Kölängen

I tre år har Tyrone Vieira och andra boende på Kölängsvägen kämpat för att få Knivsta kommun att bygga tre farthinder. Bygg- och trafiknämndens ordförande Boo Östberg (C) säger att det har inletts en översikt av kommunens gator och att man där i kommer att se över Kölängsvägen.

Knivsta2014-02-18 16:00
Men om det blir några farthinder på Kölängsvägen är osäkert.
Problemet med hastigheterna på Kölängsvägen, som har en fartbegränsning på 30 kilometer i timmen, började när Knivsta kommun år 2006 lät bygga länken till Tuvstarrsvägen. Det blev en genomfartsled till Gredelbyleden. De boende störs även av buller.
— Trots att problemen har varit kända för kommunen ända sedan 2006, verkar det här komma som en överraskning för dem varje gång vi påtalar det, säger Tyrone Vieira.
Enligt honom har de boende under tre år fört resultatlösa diskussioner med politiker och tjänstemän.

Beröm för gång- och cykelbana
— År 2007 och 2008 gjorde Knivsta­bygden hastighetsmätningar på Kölängsvägen som visar att hastigheterna är på tok för höga här, säger Tyrone Vieira.
Han konstaterar att kommunen ändå gjort en del åtgärder. En gång- och cykelbana har anlagts på ena sidan Kölängsvägen, trottoaren har breddats, avsmalningar har gjorts vid två övergångsställen och parkeringsförbud har införts på en sida av vägen.
Tyrone Vieira berömmer kommunen när det gäller gång- och cykelvägen, men för övrigt anser han att insatserna är verkningslösa eller trafikfarliga.

"Livsfarlig kombination"
— Parkering på Kölängsvägen förbjöds på samma sida som cykel­vägen byggdes. Men på andra sidan av vägen, som kommunen gjort smalare, får man parkera.
Kombinationen med det backkrön som finns är livsfarlig, anser han.
— Det innebär att bilister tvingas ut i mötande körbana i skymd sikt samtidigt som hastigheterna är höga, säger Tyrone Vieira.
I samband med ett medborgarförslag om farthindren som Tyrone Vieira har lämnat till kommunen, fick han yttra sig vid kommunfullmäktiges senaste möte. Han påtalade att samtliga ledamöter fått hans skrivelse men att ingen har svarat.
— Så mycket tjafs för tre fartgupp. Det finns ju färdiga gupp som skruvas fast i gatan så det borde vara en lätt och billig sak, säger Tyrone Vieira.

Hastigheter ska kartläggas
Boo Östberg säger att tjänstemän och politiker nyligen varit på en kurs, som handlar om hastigheter i städer, hos Vägverket.
Det har i sin tur lett till att en övergripande utredning av trafiksituationen i Knivsta har påbörjats.
— Vi har inlett ett arbete mellan bygg- och miljönämnden och den tekniska sidan. Syftet är att först kartlägga hastigheterna i Knivstas centrala delar. Vi kommer att titta på hela vägnätet, säger Boo Östberg.

Varför kan kommunen inte bygga tre enkla fartgupp på Kölängsvägen?
— Det är egentligen en fråga för tekniska sidan. Vad jag kan säga är att kommunen har en investeringsbudget. Det finns inte hur mycket pengar som helst och därför görs prioriteringar. En översikt av trafiksituationen är på gång. Men det betyder inte att det blir väggupp på Kölängsvägen inom ett halvår. Det kanske finns andra lösningar, säger Boo Östberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om