I dag väntas ödesbesked för Knivsta

I dag väntas besked i ödesfrågan om det kommande fyrspåret genom Knivsta kommun.

Fyrspåret Knivsta. Om de två nya spåren dras utmed den nuvarande rälsen (blå linjen) så kommer all trafik fortsätta att gå genom Knivsta tätort och fortsätta på Ostkustbanan söderut. De andra två alternativen (röda) är sträckningar från Alsike nya station och utmed E4, båda långt från Knivsta station. De röda ska ansluta till Arlandabanan.

Fyrspåret Knivsta. Om de två nya spåren dras utmed den nuvarande rälsen (blå linjen) så kommer all trafik fortsätta att gå genom Knivsta tätort och fortsätta på Ostkustbanan söderut. De andra två alternativen (röda) är sträckningar från Alsike nya station och utmed E4, båda långt från Knivsta station. De röda ska ansluta till Arlandabanan.

Foto: Google Maps

Knivsta2024-11-07 06:09

Trafikverket ska enligt uppgift till UNT nu ha tagit ställning till var de två nya järnvägsspåren ska byggas genom Knivsta kommun. De två huvudalternativen som man har valt mellan är antingen att placera spåren utmed nuvarande räls rakt genom centrala Knivsta, eller utmed E4.

Knivsta kommun vill att spåren byggs utmed nuvarande räls, något som samtliga partier även har skrivit i ett gemensamt yttrande till Trafikverket inför beslutet.

undefined
Fyrspåret Knivsta. Om de två nya spåren dras utmed den nuvarande rälsen (blå linjen) så kommer all trafik fortsätta att gå genom Knivsta tätort och fortsätta på Ostkustbanan söderut. De andra två alternativen (röda) är sträckningar från Alsike nya station och utmed E4, båda långt från Knivsta station. De röda ska ansluta till Arlandabanan.

Samtidigt finns olika åsikter bland de lokala politikerna om det är möjligt eller inte att lägga spåren i en tunnel under tätorten för att undvika buller och barriäreffekter.

Oavsett om det blir en tunnel eller inte så kommer dessutom flera tomter och hus utmed järnvägen i Alsike och Knivsta att behöva tvångsinlösas av Trafikverket om nya spåren placeras utmed nuvarande järnväg.

Karta: Knivsta station
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!