I ett mejl till redaktionen svarar Vattenfalls pressekreterare Maria Lidzell på tidningens frågor.
Hög belastning på elnätet gjorde att det tog lång tid innan strömmen kom tillbaka.
”Flera återkopplingsförsök genomfördes som resulterade i att strömmen kom tillbaka under några minuter innan ledningen löste ut igen” skriver Maria Lidzell.
Totalt berördes 2563 abonnenter som successivt fick tillbaka strömmen från och med halv nio på kvällen och fram till halv två på natten.
Vattenfall skriver att det är svårt att ange tid då elen ska vara tillbaka. Ett alternativ för kunder är att ansluta sig till företagets sms-tjänst för snabbast information.
Maria Lidzell skriver att Vattenfall investerat stora summor för att säkra nätet och att det har lett till att avbrotten har minskat.
”Vi beklagar verkligen att det skulle behöva ske” skriver Maria Lidzell.
Vattenfall har fått 43 ansökningar från lagga och Husby Lånfghundra om skadestånd efter elavbrottet.