Detta träffade den tredje februari i år. Den personliga assistenten gick själv till sin chef på Knivsta kommun och berättade om händelsen. Chefen gjorde en så kallade Lex Sarah-anmälan, som innebär att vårdpersonalen enligt lagen har skyldighet att anmäla missförhållanden i vården.
"Medarbetaren kom till chefen och berättade att när hon arbetade den andra februari, slog kunden henne i ryggen med knytnäven" står det i kommunens utredning.
Efter slaget tog assistenten stryptag på personen. Hur länge detta pågick eller hur hårt det var minns hon inte, enligt utredningen.
Den vikarie som fanns på plats såg inte slaget eller struptaget, men bekräftar att assistenten vid tillfället reste sig upp och skrek sluta till brukaren.
Vid ett senare möte ändrade sig assistenten. Hon sade till enhetschefen och personalchefen i Knivsta kommun att hon snarare tryckte sina händer mot brukarens bröstkorg. Enligt Monica Jonsson görs det upp till tre Lex Sarah-anmälningar om året i Knivsta.
Fick assistenten sparken eller är hon omplacerad?
- Hon hade en anställning i kommunen. Det blev en facklig förhandling och hon valde då att säga upp sig själv helt enkelt, säger Monica Jonsson.
I socialnämndens sammanträdesprotokoll från den 16 mars står det att händelsen ska polisanmälas. Men händelsen är inte anmäld eftersom kommunen inte är målsägande och brukarens gode man har valt att inte polisanmäla händelsen, enligt Monica Johansson.
Hur vanligt är det att personliga assistenter utsätts för fysiskt våld?
- Det förekommer att personer som inte kan uttrycka sig i ord använder andra sätt att kommunicera och då kan det bli våldsamt, även om det inte är tänkt som en våldsam handling. Det kan till exempel vara ett sätt att få uppmärksamhet, säger hon.
Hur förbereder ni personalen på att den här typen av våld kan ske?
- Det sker dels med internutbildning men också med handledning. Vi ordnar utbildning utifrån varje specifikt behov, säger Monica Jonsson.
Den arbetsgrupp som assistenten ingick i hade i över ett års tid fått handledning i metoder hur de ska bemöta olika kunder, dilemman som kan uppstå och etik, enligt Monica Johansson.
I slutet av april kommer kommunen att göra en uppföljning av ärendet.