Tågstopp i Alsike närmare med klimatbidrag
Att Knivsta fick pengar gör att vi nu ökar våra ansträngningar för att bygga en nya station i Alsike inom de närmaste åren.Det säger Mats Eriksson, planeringssekreterare på Knivsta kommun.
Det är till en pendeltågsstation som Naturvårdsverket vikt det mesta av bidraget på totalt 6,6 miljoner kronor.
En station och cykelparkeringar i Alsike är, enligt Naturvårdsverket, en så kallad "guldklimp", vilket innebär att åtgärden bedömts som särskilt lämplig för att minska utsläppen av växthusgaser.
Minska koldioxidutsläpp
De fyra projekten som planeras i Knivsta beräknas minska utsläppen av växthusgasen koldioxid med 1 810 ton per år, vilket motsvarar utsläppen från cirka 630 bilar.
Och Naturvårdsverkets bidrag har givit Mats Eriksson, som varit med och utformat Knivstas ansökan till Naturvårdsverket tillsammans med miljöstrategen Jenny Lerinder, blodad tand.
— Ja, nu ska vi ta upp diskussionen med Banverket igen, säger han.
— Visst är det roligt att Naturvårdsverket ser järnvägen som ett miljövänligt alternativ, säger Gunilla Glans, kundansvarig på Banverket.
Samtidigt kan hon i det här läget inte ge några utfästelser åt något håll.
— Vi håller just nu på med en kapacitetsutredning för sträckan mellan Uppsala och Stockholm. I höst beräknas det arbetet bli klart, och då vet vi hur lång tid det tar och vad det skulle kosta att få plats med fler tåg på sträckan.
Knivsta kommun har fått fyra år på sig av Naturvårdsverket att driva igenom tågstationsprojektet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!