Stora skillnader i Knivstaskolors betygssättning

En uppföljning av skolverksamheten i Knivsta vårterminen 2004 redovisar stora skillnader i fråga om ytterlighetsbetygen. I Thunmanskolans tre arbetsenheter varierar antalet MVG kraftigt.

Knivsta2004-11-24 00:00
Det är bedömningen i kärnämnena svenska, matematik och engelska som granskats. Totalt har 165 elevbetyg i avgångsklasserna synats, fördelade på tre jämnstora grupper.
— Det är stora skillnader. Om det sedan är rätt eller fel låter jag vara osagt, säger Kerstin Eskhult på Knivsta kommun som ansvarat för jämförelsen.
Jämför man antalet MVG, det högsta betyget, i ämnena svenska och matematik, framgår att nio respektive åtta procent av eleverna i arbetsenhet 2 fick det omdömet. Betydligt fler, 21 respektive 22 procent, fick högsta betyg i arbetsenhet 4.

En rättvisefråga
Kerstin Eskhult säger att Skolverket i sin rapport om skolorna i Knivsta , som genomfördes för ungefär ett år sedan, tryckte på personalen måste bli bättre på att uttolka och samarbeta kring läroplanens betygskriterier.
— Man kan i alla fall konstatera att den här genomgången inte motsäger det Skolverket kommit fram till. Ytterst är det här en rättvisefråga, säger Kerstin Eskhult.

Ytterst medvetna
Christina Isacsson, rektor på Thunmanskolan, håller med om att en del av skillnaden i betygssättningen hänger ihop med att arbetslagen bedömer olika:
— Differensen i resultaten är en konsekvens av att vi inte har fört kontinuerliga diskussioner i ämnesgrupperna men hänsyn måste även tas till enskilda elevers placering i enheterna, säger hon.
Och det finns en plan för att lärarnas betygsbedömning ska bli mer rättvis.
— Vi är ytterst medvetna om att en viss differens föreligger i våra resultat. Detta uppmärksammade vi redan i våras och planerade in kompetensutveckling för våra lärare under våren 2005, då en revidering av kursplanerna samt en diskussion om betygskriterier kommer att genomföras, säger Christina Isacsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!