Sockerbiten en motvikt mot fel kost
Pilotprojektet Sockerbiten i Knivsta vill vara en motvikt och en väg bort från fel näring och övervikt. Två förskolor har deltagit i projektet som både involverat barn och föräldrar.
Malva Norell slevar in på avdelningen Humlan, Gredelby förskola.
Foto: Erik Leijonhufvud
Grönsaker till alla mål, bara grovt eller hårt bröd och endast hemlagat.
Så såg det inte ut för drygt ett år sedan, innan Ingela Nannström och dietisten Birgitta Bergströmer drog i gång projektet Sockerbiten. För att underlätta tillagningen i köket köptes det färdig mat som man bara värmde på. Mellanmålen innehöll söt kräm och yoghurt. Födelsedagar firades med sött, och när arbetsveckan var slut hände det att barn och personal firade med glass.
Den tiden är förbi.
- Gott. Den hade god smak, säger Lucas Englund och sträcker på sig när han betygsätter lunchen.
I personalrummet hittar vi initiativtagarna till projektet, som precis har avslutats och utvärderats.
- Vi vet väldigt mycket om sockrets negativa inverkan. Men avgörande är att vi agerar, säger Birgitta Bergströmer som anlitades som expert i projektet. I sin profession har hon mött förtvivlade föräldrar till barn som är starkt beroende av socker.
- De vet inte hur de ska få dem att sluta, säger hon tillägger att sockersuget går ned i åldrarna.
Svängningar i blodsockerhalten, nedstämdhet, dålig tandhälsa och fetma är exempel på konsekvenser som hon sett av kraftiga intag av socker.
Minskat sockerintag är en viktig hörnpelare i Sockerbiten. Det tillsatta sockret har bannlysts. Numera jobbar köket med osötade mjölkprodukter och naturliga fetter.
Ändrad kost på förskolan, men vad hjälper det om det snurrar på som vanligt hemma? Och vad görs för att projektet ska bli något bestående? Det har Ingela Nannström förstås tänkt på. I projektet ingår utbildning för personal och föräldrar. På de två förskolorna som deltagit har man tagit fram en matpolicy och föräldrarna har fått hem matpärmar.
- De som äter med barnen ska göra det med glädje, säger Magithe Asp, rektor på Gredelby förskola, som menar att personalens inställning till maten och deras vilja att få barnen att prova nytt är viktig.
Vad tycker då föräldrarna om Sockerbiten?
- De allra flesta verkar mycket nöjda och tycker att vi ska jobba med konceptet på alla förskolor och i skolan, säger Ingela Nannström.
Inne i köket står kocken Ida Blom och rengör bläck. Hon säger att det tar längre tid att göra i ordning maten från grunden, vilket leder till mer stress, stundtals.
- Men det uppvägs av att jag få lära mig mer om mat. Det är väldigt spännande. Sedan är det roligast att laga lunchen från grunden, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!